Monica Iacob Ridzi e în pușcărie. Pentru că a învârtit niște bani în mod suspect organizând niște zile ale tineretului. Acuzația oficială este cea de abuz în serviciu și a fost probată de faptul că doamna ministru de atunci a acordat 630 de mii de euro unor firme de apartament fără nici un fel de licitație, plătind niște servicii la niște prețuri complet ieșite din normal. Iar pedeapsa este de cinci ani de închisoare.
Monica Iacob Ridzi este un om cu niște boli destul de serioase, se pare. Starea ei de sănătate pare să nu fie prielnică pentru un sejur de cinci ani la închisoare, motiv pentru care încearcă să convingă pe toată lumea — inclusiv pe președinte printr‑o cerere de grațiere — să îi acorde clemență în numele suferinței sale. Și, adaugă dumneaei, în numele celor doi copii care o așteaptă acasă, bolnavi și ei. Un tablou sfâșietor, o perspectivă care îți rupe inima în două: mama bolnavă și muribundă vrea să petreacă cât mai are de trăit cu cei doi copii bolnavi și ei.
Dacă reușești să te desprinzi de imaginea asta și cercetezi nițel istoria doamnei Iacob Ridzi descoperi lucruri care sunt mult mai puțin impresionante: afacerile făcute pe Valea Jiului împreună cu soțul, felurite potlogării în care a fost implicată, traseismul politic din ultimii ani prin care a încercat să scape de justiție. Doamna care azi plânge cu lacrimi de crocodil n‑a fost întotdeauna atât de fragilă și familistă, ci un politician rapace, cu ambiții de mărire și bogăție pentru care azi plătește un preț foarte scump. Viața are suișuri și coborâșuri — când te cocoți atât de sus prin parvenire, așteaptă-te să ai o coborâre la fel de bruscă și de neplăcută.
Monica Iacob Ridzi scrie versuri în pușcărie. A luat chiar și un premiu doi la un concurs de pușcăriași-poeți cu o versificație numită Poezie despre viață, în care ne împărtășește gândurile sale intime: “Dau vieţii mele scurt răgaz/Un ceas/ Sunt stâncă, munte şi zăgaz/Nu voi ceda ce mi‑a rămas”. Este deci determinată și rezistentă (stâncă, munte și zăgaz), contrar fragilității pe care o clamează în cererea de grațiere. Urmează apoi o înșiruire a incontestabilelor nedreptăți ce i s‑au făcut prin ignorarea minunatelor sale calități și a impecabilului ei comportament: “Nu a contat că sunt un om drept/Un om modest, cinstit, cu mult respect/Nu a contat că nu am furat/Că nici un leu nu am luat/Că nimeni nimic nu mi‑a dat/Că atribuțiile mi le-am respectat/Că competențele pe care am putut le-am delegat/Că nimic nu am semnat/Că de funcție nu am abuzat/Nu a contat că sunt un om nevinovat/Nu a contat că sunt un om foarte bolnav/Nu a contat că doi copii mici rămân fără mamă”.
Versificația este fulminantă. Drept rimează cu respect, după modelul versurilor de manele. Apoi înșiruirea rostogolitoare de cuvinte terminate cu -at e retezată abrupt printr-un procedeu stilistic inovator: furat-luat-dat-respectat-delegat-semnat-abuzat-nevinovat-bolnav-mamă. Lăsând la o parte asta, ignorând și inepțiile debitate (de pildă competențele nu se deleagă, ci atribuțiile), putem observa că doamna Iacob Ridzi nu-și însușește nimic din erorile care au adus‑o în situația de azi. Atunci când soliciți grațierea o faci pentru că accepți vinovăția, te căiești pentru greșeli și faci apel la compasiune.
Nu e cazul ei. Dumneaei continuă să creadă că e complet nevinovată și că a fost condamnată din cauza unor conjuncturi politice: “Comisia Europeană ne cere mai mulți condamnați/Și critică instanțele dacă sunt inculpații achitați/Justiția independentă a decis: aplicăm doar pedepse cu executare/Să nu‑i supărăm pe cei de la monitorizare./Așa se face că oameni nevinovați/Au ajuns să fie condamnați/Să sufere, să se chinuie/Să stea departe de familie”. Lirismul doamnei se prăbușește definitiv din punct de vedere stilistic — metrica e abandonată în favoarea detalierii precise, rima e sacrificată pe altarul emoției. Monica Iacob Ridzi se solidarizează cu alți condamnați pentru corupție, pretinzându-se dimpreună cu ei victimele unui context politic.
Finalul e dramatic: “Mă simt tot mai rău, slăbită, fără puteri/Îmi vine să plâng, am mari dureri/Încerc să rezist, dar îmi e foarte greu/Dacă voi muri, mă rog ca de cei doi copii să aibă grijă Dumnezeu”. Se pare că stânca, muntele și zăgazul au fost uitate — de fapt doamna Ridzi e o făptură plăpândă și delicată. Iar domnul Iacob nu poate să aibă grijă de copii, deci e nevoie de intervenția divină. Nu se știe clar însă pe ce filieră religioasă, pentru că în pioșenia sa doamna Iacob Ridzi uită să ne împărtășească versificat detaliile confesionale ale familiei sale: ea e evreică, soțul catolic și copiii sunt ortodocși. Încaieră‑i, drace!
14:06
religia dansei e una multiconfesionala ca si tendintele politicianiste/Satanist-politice