Mi-am rămas mie dator cu acest articol în care să vorbesc despre trei filme pe care le-am văzut, toate ieșit din mintea și mâna aceluiași regizor. Pe când începeam să scriu, mi-am dat seama că de fapt nu e vorba despre filme în sine, ci despre oamenii din filme. Și despre firul nevăzut care leagă cele trei subiecte, făcându-le să fie aceeași poveste, spusă în trei feluri, amplificată treptat. Sunt documentarele artistice ale lui Thomas Ciulei – Grațian, Asta e și Podul de flori. Le numesc documentare pentru că subiectele sunt reale, iar personajele poveștii sunt oameni obișnuiți, nu actori. Adaug apoi artistice pentru că, fiind povești spuse cu puține cuvinte și multe imagini, au o poetică proprie pe care nu o găsim în documentarele obișnuite. Poate că ar fi fost de ajuns să spun că sunt documentare, dar mă tem de clișeul quasi-generalizat al producției propagandistice sau pur informative.
Sunt clipe în viață când simți ești împins în afară de către ceilalți, nu în sens fizic, ci mai degrabă pe un plan psihic. E ca și cum ai fi îndepărtat brusc de cei în mijlocul cărora credeai că te afli. Un gest al lor, o afirmație, o atitudine îți năruie toate percepțiile anterioare prin care te plasai între ei, în comuniune, parte integrantă a unei entități mai mari – familie, comunitate, națiune. Lumea ta se năruie împrejur pentru un timp, reperele dispar, rămâi singur și pierdut și nu știi de ce să-ți mai agăți iluziile. Nimic nu mai pare să aibă rost, golul care s‑a căscat brusc e prea mare pentru ca altceva să‑l poată umple. Din fericire pentru cei mai mulți dintre noi, deznădejdea e trecătoare, găsim în noi puterea de a ne minți altfel, de a ne crea alte percepții care să țină loc de convingeri pentru încă un timp, de a ne consola că nu suntem complet singuri în fața unei existențe lipsite de sens. Adevărul despre limitele puterii noastre de a plăsmui percepții nu‑l aflăm decât atunci când temporalitatea acestei disperări se prelungește dincolo de granițele suportabilității noastre personale, când renunțăm să căutăm noi repere pentru viața noastră și ne abandonăm definitiv dezamăgirii. Sinucigașii sunt probabil cei care au pășit peste acest hotar invizibil care mărginește deznădejdea și n‑au mai găsit drumul înapoi.
Filmele despre care vreau să vă vorbesc sunt povești ale unor oameni reali, care trăiesc în spațiul periculos al marginii. Cineva sau ceva i‑a împins acolo și ei se luptă să revină într‑o comunitate și să dea un sens vieții lor. Departe de a predica disperarea, toate trei filmele o descriu în feluritele ei manifestări, creând uneori o atmosferă sumbră și apăsătoare. Însă, dincolo de deznădejde, cred că Thomas Ciulei ne determină să medităm mai îndelung la solidaritate și la dreptul de a fi inclus.
Grațian este povestea unui om împins în afara familiei, care și‑a pierdut speranța de a fi parte a unei comunități, oricare ar fi ea. La marginea societății – la propriu și la figurat – el își caută propria salvare într‑o filozofie originală, ce oscilează imperceptibil de la geniu la nebunie și de la erudiție la superstiție, a cărei finalitate îl va face – peste zece ani, spune el — superior moral lui Dumnezeu pentru că va reuși să învingă răul și să dobândească bunătatea. Parabola talanților adaptată și repovestită este borna care marchează punctul său de pornire, o explicație în care combină Biblia, pe Nietzsche și pe Stoddard pentru a argumenta că pleacă de la condiția de infra-om, cu un singur talant primit ca zestre sufletească. Pe fundalul poveștii acestui personaj se perindă oamenii satului Izbuc, uneori înțelepți într-un sens profund, de cele mai multe ori superstițioși, care sunt încredințați că Grațian este un priculici ce le amenință vitele și a cărui bunăvoință trebuie câștigată prin generoase donații de alimente. Grațian e conștient de imaginea sa și o utilizează cu îndemânare și viclenie pentru a‑și asigura traiul de pe urma unei comunități care refuză de fapt să‑l adopte și să‑l integreze. Renunțând să mai spere în apartenența la o comunitate, singura iluzie pe care și‑o mai poate sieși furniza este aceea a unei admirații tardive, eventual postume: “și-atunci o să zică toți, no, Grațian îi mare și tare”.
Al doilea film continuă povestea pe un alt palier, acela al unei întregi comunități aflate în izolare. Sulina – poarta comercială a Europei, numită în trecut Europolis – este scena pe care se perindă personajele din Asta e. Imaginile au o forță specială, accentuată de anotimpul în care a fost filmat – iarna – când frunzele cad și lasă ochiul să vadă dincolo de șabloanele turistice uzuale, după cum spune chiar regizorul. Un oraș descris prin câteva personaje pestrițe, cu păcatele și paradoxurile lor, dintre care se distinge mai clar Pal – un individ fără vârstă, cu înfățișare de vagabond și cu o retorică incredibil de coerentă: “Delta schimbă omul foarte mult, să știi. Aici este o civilizație foarte redusă. De exemplu: omul trăiește în singurătate și omul, obligat, se mărginește la ceea ce vede: stuf, papură, apă și-altceva nimic. Este legea naturii. Și natura te învață cum să trăiești. Nu mai simți nevoia prezenței unui alt om, ești învățat singur, așa… Și, sigur că se sălbăticește într-un fel. Într-un moment dat aproape că își dă seama că nu mai are nevoie de relații cu nimeni, își dă seama că e un om mai sălbatic ca… cum era înainte. Asta este, în primul rând.”
Podul de flori face următorul pas către finalul poveștii, mutând povestea la scara unui popor – moldovenii de peste Prut. Nici români, nici ruși, veșnic oscilând între aceste două identități, dar neasumându-și definitiv și explicit nici una dintre ele, basarabenii sunt reprezentați simbolic prin familia Arhir, în care capul familiei – Costică Arhir — se luptă să-și crească cei trei copii și să umple absența mamei plecate la muncă în Italia cu mai mult de trei ani în urmă. Contrar stilului de viață rural moldovenesc, care atribuie cu strictețe anumite îndeletniciri doar femeii, Costică trebuie să îndeplinească sarcini care îi vădesc neîndemânarea, dar și determinarea de a face ceea ce se cuvine: curățenia în casă, frământatul pâinii, alesul fasolei, tămâierea mormintelor în primăvară. Personajul absent, dar subînțeles tot timpul – mama – sugerează exodul unei întregi populații care își caută norocul aiurea, fără însă să-și abandoneze visul de acasă, pe care Costică Arhir i‑l repetă mezinului: plata datoriilor, schimbarea școlii copiilor cu una mai bună și prefacerea casei. Deocamdată doar în parte realizat, împlinirea visului se amână mereu, ca un orizont pe care ai vrea să‑l atingi. O parabolă despre un întreg popor care a fost împins de istorie ba la marginea României, ba la marginea Rusiei. Peste sat tronează o statuie disproporționată a lui Lenin, care contemplă din implacabilul metalului distrugerea spirituală pe care a adus‑o în urma tancurilor eliberatoare.
14:01
“Podul cu flori” l‑am văzut acum mai mulţi ani la TIFF. Cred că aceea a fost şi premiera in RO.
La întoarcere, l‑am felicitat pe Thomas Ciulei, care, alături de Alexandra Gulea, se afla în avionul Cluj-Bucureşti, pe acelaşi rând cu mine.
Felicitări şi ţie. Mă bucur de fiecare dată când punctezi la capitolul cinema şi mai ales cinema românesc.
15:01
Relax, my dear. There’s plenty of it where this came from. Adică mai am câteva filme de comentat 🙂