Mă uitam în seara asta la televizor, pe CNN. Sunt în Karlsruhe și nu am prea multe opțiuni în privința timpului liber, mai ales că e foarte frig. Așa că m‑am baricadat în camera de hotel și citesc. M‑am gândit să văd cum e cu știrile și am dat peste o reclamă Chevron. Erau doi tipi, prezentați alternativ, unul reprezentatul Chevron, celălalt un mic antreprenor. Ideea reclamei: micile afaceri sunt viitorul economiei, pentru că sunt aproape de comunități, unde pot să înțeleagă mai bine nevoile acesteia și să asigure o viață mai bună tuturor. Evident, Chevron susține aceste mici afaceri.
Nu știu să spun cât de tare împărtășește aceste principii o companie gigantică de produse petroliere — e greu să-ți dai seama de la distanță de veridicitate, dar m‑am bucurat cumva să văd că aceste idei se răspândesc. Chiar cu prețul de a fi exploatate comercial de unii și alții.
Când scriam articolul anterior pe această temă am fost foarte grijuliu să evit subiectul alimentelor. Și asta pentru că voiam să‑l abordez separat. Așa cum spuneam, nevoile umane primare sunt extrem de legate de hrană și, dacă mai e nevoie de o dovadă în plus, putem să ne amintim că tot ceea ce ne dorim este “pâinea noastră cea de toate zilele”. Observați? Rugăciunea nu spune “și dă-mi mie pâinea mea cea de toate zilele”… Ruga este în numele unei comunități. Nouă, noastră. Hrana nu e o problemă individuală, ci a unei comunități. A te ruga pentru hrană doar în nume personal e o prostie — dacă nu e hrană suficientă și bună în comunitatea căreia îi aparții, foarte curând vei pierdut ca toți ceilalți.
Cu niște ani în urmă eram în Franța, la Lyon. Era pentru prima oară când vizitam orașul, așa că după ce mi-am lăsat bagajele la hotel am ieșit să fac câțiva pași în împrejurimi. Mi-era foame și m‑am gândit că nu s‑ar face să mănânc la restaurantul hotelului — era un Ibis sau un Novotel, nu-mi mai amintesc exact — pentru că Franța are mult mai multe de oferit decât bucătăria șablonardă a lanțurilor hoteliere. Mergeam pe o străduță umbroasă, cu mulți castani, căutând din priviri un restaurant unde aș putea cina. Se lăsa seara și în semiumbra ei era să ratez micul bistro de pe colțul unei străduțe laterale. De fapt nu era cine știe ce firmă, doar obișnuita placă de meniu pe care francezii o pun în fața restaurantelor și câțiva clienți care puteau fi văzuți prin ferestrele cu perdeluțe brodate de mână. Cred că nici n‑aș fi intrat — totul avea un aer prea familial, ca și cum nu ar fi fost deschis oricui — dacă nu m‑ar fi zărit pe geam un tip cu un șorț alb în față. M‑a văzut ezitant și mi‑a făcut semn prin fereastră să intru, cu cel mai natural gest, ca și cum ne știam bine și mă chema să-mi spună ceva.
Bistroul era doar pe jumătate plin. La mesele simple, din lemn natural lăcuit erau câteva familii, unii cu copii, alții fără. Erau cu totul vreo opt mese, poate zece, n‑am numărat. Tipul cu șorț alb nu mai era în mijlocul localului, de unde îmi făcuse semn și am fost puțin puțin derutat crezând că poate am interpretat greșit gestul lui: “o fi gesticulat spre altcineva și eu am crezut că mă cheamă pe mine înăuntru”. Eram ușor jenat, nu știam dacă trebuia să fiu acolo sau nu și eram gata să fac stânga împrejur când l‑am auzit spunându-mi: “intrați, domnule, nu vă sfiiți, intrați și luați loc la o masă”. Era dincolo de tejghea, cu spatele la ușă. Apoi a continuat: “dar nu la masa aia mai mare că vine familia Bonnet și sunt mai mulți în seara asta”. Când s‑a întors cu fața spre mine mă așezasem deja lângă o fereastră, la o masă de două persoane și el a dat din cap aprobator: “perfect”. Mă simțeam deja bine primit, avea o privire amicală și o naturalețe care te obliga să te destinzi la rândul tău. Mi‑a adus o carafă cu apă și un pahar și m‑a întrebat dacă vreau să cinez. Când am spus da, mi‑a zis că trebuie să vadă cum merge friptura pentru Leblanc, așa că mă roagă să-mi iau eu meniul de pe tejghea și să-mi aleg ceva.
Eram nițel confuz. Mă așteptam la serviciul uzual al unui restaurant — chelnerul îmi aduce meniul, apoi îmi ia comanda, apoi mă servește și eu îi las un adaos de câteva procente din valoarea notei de plată, ca răsplată suplimentară pentru atenția lui. Omul cu șorț nu avea de gând să joace acest rol. Până să apuc să zic altceva, plecase deja și mi‑a strigat din pragul ușii bucătăriei: “faites comme chez vous”. Simțiți-vă ca acasă. Când a fost ultima dată când v‑ați simțit ca acasă într-un bistro? Exact, la fel și eu…
Probabil că aș mai fi ezitat mult și bine dacă un tip de la o altă masă nu s‑ar fi milostivit de mine și, văzându-mi față consternată, mi‑a explicat: “Serge este foarte liberal în bistroul lui. Toți ne servim cu ce avem nevoie, ca la noi în bucătărie. De aia vine tot cartierul la el, că e ca acasă”. Zicând astea se ridicase de la masă și cotrobăia într-un sertar al tejghelei după o furculiță curată, pentru că unul din copiii lui o scăpase pe jos pe a lui. Asta m‑a lămurit suficient cât să mă urnesc și eu spre tejghea, ca să găsesc meniul. L‑am luat, l‑am deschis și am fost iarăși uimit să văd că era o foaie scoasă la imprimantă pe care scria sus data zilei respective și apoi trei feluri de mâncare. Doar trei! Nevasta tipului care-mi dăduse explicațiile m‑a sfătuit să iau puiul cu smântână, pentru că îl rugaseră ei cu o zi înainte să‑l pregătească și “Serge îl gătește impecabil, e din pui de la Craponne”. Am zâmbit prostit, habar n‑aveam unde e Craponne și tot ce se întămpla era deja prea mult pentru mine.
Între timp bistroul se umpluse. Au venit alte familii, s‑au salutat cordial cu cei de la mese, unii chiar nu mai aveau loc, dar o familie s‑a strâns nițel, Serge a mai adus vreo două scaune desperecheate din spate și s‑au înghesuit toți la o masă. Erau veseli, discutau despre vreme, despre fotbal și despre politică. Au comentat apoi cu toții despre nu știu ce lucrări de reparații din cartier care nu se mai terminau și una din femei s‑a oferit să se ducă până la primărie a doua zi să afle ce se întâmplă. Pentru că era liberă, nu mergea la servici.
Am avut atunci revelația adevăratei semnificații a unei comunități. Oameni care se simțeau bine în prezența vecinilor lor, privindu-și concetățenii cu prietenie și considerându‑i tovarăși în călătoria de zi cu zi prin viață. Nu era nici un strop de invidie sau răutate între ei. Și nu, nu erau oameni bogați. Întregul bistro respira un aer curat și natural, dar extrem de modest. Fețele de masă erau curate, dar porțelanul farfuriilor era ușor învechit, de prea multă folosință. Din discuția celorlalți am aflat că Serge continua tradiția bistroului de la bunicul său, pe care îl chema tot Serge. Era un local al comunității, ieftin și cinstit, unde mâncai foarte curat și gustos la niște prețuri modeste, care demonstrau prin ele însele că Serge își asigura doar un trai decent din profit. Cred că dacă ai fi gătit acasă ceea ce mâncai acolo te-ar fi costat doar puțin mai ieftin. Și atunci de ce să nu mergi la bistro, să te întâlnești cu prietenii și vecinii tăi?
Unul dintre bărbați a făcut o glumă despre dubița din fața bistroului, cum că ar fi cam veche și o să se desfacă singură în bucăți. Serge a râs și i‑a sugerat să‑i plătească dublu pe mâncare, ca să-și poată cumpăra alta. Apoi tot el a adăugat: “non, c’est bon, elle est vieille, mais robuste”.
Am mâncat un pui cu smântână nemaipomenit de bun, am băut două pahare de vin alb, primul plătit, al doilea din partea casei, oferit ca să mă mai întorc. I‑am spus lui Serge că nu știu când va fi asta, pentru că sunt doar în trecere prin Lyon. M‑a privit zâmbitor și mi‑a zis că într‑o zi am să mă întorc, pentru că toată lumea revine la el, mai devreme sau mai târziu.
Îmi place să cred că în seara asta m‑am întors la bistroul lui Serge, însoțit de voi și că l‑am salutat toți la plecare prin fereastra cu perdeluțe brodate de mână, în semn de respect pentru cei care cu instrumentele simple ale bucătăriei și cu multă bună cuviință știu să clădească și să susțină o comunitate.
15:02
Fratele meu, franţuz (care a locuit chiar la Lyon câţiva ani), zice că: dacă le iei francezilor dreptul de a mânca în oraş, i‑ai distrus.
1:02
Să știi că ai reușit 😉