De la bun început vă mărturisesc că nu sunt un critic avizat de artă contemporană. Se prea poate să nu înțeleg eu cum devine treaba cu tendințele astea de ultimă oră în materie de sculptură și butaforie artistică. Îmi cer scuze pentru termenul scenografic, dar zău că nu știu cum se cheamă activitatea de reprezentare artistică a unor idei prin cartoane, sfori, pânze și sârme. Vă invit însă într‑o incursiune de amator prin lumea lucrărilor expuse pe soclul statuii lui Lenin, cel din fața Casei Presei Libere.
* * *
Totul a început prin 2010 cu o lucrare care s‑a numit “Fresca eroului muncitor capitalist”.
Artistul ne zice așa: “Fresca este un rapel, peste timp, la fostele imagini omagiale comuniste din România, care elogiau eroii clasei muncitoare. Sunt prezentaţi noii eroi înregimentaţi în construcţia unui nou sistem social care sunt supuşi unui nou set de valori. Noile concepte vehiculate sunt job-ul, Mall-ul, gadget-ul, maşina sau vila ca semn al statutului social. […] Proiectul nu doreste să pună în balanţă sau să compare sisteme sociale ci, prin apropierea lor să pună în evidenţă punctele nevralgice ale sistemului capitalist, în general, şi al alcătuirii lui în cheie românească, în special”. Ideea e interesantă, realizarea e consternantă. Sunt patru panouri și un moț pe soclu. Unde e arta aici? Cred că, dacă mobilizez niște puști din Pantelimon care se pricep la graffiti, aș putea produce cam trei opere din astea pe zi.
* * *
A doua lucrare s‑a numit “Rechinii roșii”.
Iată ce ne spune critica de artă: „Rechinii roșii este un discurs ironic la adresa situației politice de după căderea comunismului în țările din Europa de Est”. Pe bune? Bine că am aflat, pentru că eu credeam că e vorba de niște bucăți de pânză agățate pe niște sârme. Cum e viața asta — treci pe lângă artă și nu-ți dai seama…
* * *
A treia lucrare a fost una despre care a curs nițică cerneală la vremea aceea. Se numește “Visul românesc”.
Pe site-ul dedicat evenimentului, autorii au avut totuși decența (pe care o salut) de a recunoaște că nu e vorba de o lucrare artistică, ci de un obiect, prin intermediul căruia au vrut să comunice o idee. Valiza cu care românul pleacă cu cățel, cu purcel, cu prazul ieșind din ea și cu covrigul care se presupune că provine din coada câinelui — asta s‑ar zice că e aspirația noastră națională. Trist, ca și ideea de a expune asta de ziua națională.
* * *
A urmat “Scînteia”.
Despre această capodoperă n‑am reușit să aflu mai nimic, doar că face parte dintr‑o serie de lucrări numită “Gibraltar Ultraperiferic Art Corner”. Ultraperiferic art se referă probabil la locul lucrării din punct de vedere artistic. Gibraltar nu vă zic de unde vine, pentru că e evident. Nu?
* * *
“Unde suntem?” a fost prima lucrare care a implicat nițică muncă.
Bănuiesc că a fost nevoie de niște fierari-betoniști, niște ipsosari și vreo doi lăcătuși. Artistul a redat într‑o manieră proprie ideea că arătăm ca o găină decapitată, atârnată într‑o colivie. Culoarea roșie exprimă fie nervozitatea noastră, fie faptul că “suntem fierți”. Sau, prin cuvintele artistului: “Lungile decenii ale subjugării comuniste şi actualele interese politice excesive au creat un român care şi‑a pierdut identitatea, balansându-se între valori inexistente şi tradiţii pierdute”. Mie mi se pare că ideea artistică nu mai avea nevoie de nici o clarificare, pentru că reiese clar din lucrare, așa cum oricine și-ar da seama de la prima privire.
* * *
După ce colivia a fost dată jos, am putut toți admira “Monumentul beton”.
Artistul zice că “serialitatea betonului este serialitatea spiritului egalitarist propus de şabloanele vizuale ale comunismului în România: Casa Scânteii, statuia lui Lenin, Casa Poporului. În faţa marelui monument de beton, clasa muncitoare era sedusă să experimenteze revoluţia până la ultimele ei consecinţe: lumpen-proletariatul şi înfometarea sub toate formele fizice şi spirituale. Betonul este şablonul comunist care schimbă semantica locuirii cu cea a înlocuirii”. Foarte complex, foarte intelectual. Eu aș fi zis că e o bucată de pânză gri cu niște ferestre desenate pe ea, dar se vede treaba că nu pricep mesajul. O să mă duc prin Militari, printre blocurile de beton, să-mi obișnuiesc ochii cu arta.
* * *
Am putut admira apoi “Somnul lui Lenin”.
„De când a fost ridicat de pe soclu (1990), Lenin a fost plimbat timp de 21 de ani între Piaţa Presei Libere, Combinatul Fondului Plastic şi grădina Palatului Mogoşoaia, până când a fost garat de către Ioana Ciocan într-un locaş dosnic (2011). Se vede, însă, că nu i‑a plăcut să rămână acolo, drept care s‑a întors să tragă un pui de somn pe treptele gloriei apuse. O fi visând de bine? Oare un muzeu al comunismului l‑ar ajuta să ajungă din nou în picioare?”, se întreabă artistul. Nu știu care o fi fost răspunsul, dar este clar că valoarea artistică a unei statui din plastic, așezată pe burtă precum o rățușcă în cadă, ne va urmări multă vreme de acum încolo.
* * *
De departe favorita mea este “Handgun”.
Motivul pentru care îmi place așa de mult este că n‑am înțeles absolut deloc care e mesajul. M‑am gândit că o fi un apropo la felul în care ridică elevii mâna la școală ca să răspundă… da’ nu prea cred. O fi o aluzie că trebuie să avem și la picioare degete mai lungi… nici asta nu cred să fie. E criptic rău, nenicule! Artă, nu jucărie.
* * *
În fine ajungem al zilele noastre. De curând putem admira “Melting”.
Observ cum treptat am alunecat către mesajul internațional — lucrările au început să aibă nume în engleză. Totuși artistul ne lămurește și pe limba noastră: “Melting aduce în discuție trecutul recent și modul în care este perceput de contemporani. De prea multe ori, pentru cei care au trăit în perioda comunistă, brutalitea și urâțenia trecutului colectiv este anulată și estompată de amintirea duioasă a unui trecut personal, a unei tinereți pierdute. Pentru cei care s‑au născut după destrămarea regimului comunist, acesta pare de prea multe ori doar un capitol trist, dar încheiat din istoria acestei țări, fără legătură cu prezentul sau cu viitorul”. Recunosc că privind capodopera simt cu putere amintirea duioasă a trecutului. Pentru că în trecut arta avea legătură cu esteticul.
* * *
În înțelegerea mea, o operă de artă trebuie să vădească într-un mod estetic măiestria artistului respectiv, imortalizând un eveniment sau o personalitate memorabilă sau transmițând o idee originală, uneori suprinzătoare, care să devină un mesaj artistic. O operă de artă trebuie să ne educe gustul pentru frumos, să ne îmbogățească ideile, sugerându-ne unghiuri diferite de abordare. De aceea butaforia pseudo-artistică, ce infățișează adevăruri pe care toți le trăim și ar trebui să le uităm, mi se pare doar o formă de exhibiționism artistic al unor indivizi cărora le lipsește talentul.
Iar în fața Casei Scânteii — un monument ce ne va aminti încă multă vreme de viziunile (pseudo)arhitectonice ale comunismului — mă gândesc că s‑ar cuveni să dăm o replică artistică într‑o manieră clasică, înălțând statuia unui personaj istoric anticomunist. Cineva propunea să fie Soljenițin, tocmai pentru că tot rus ca și Lenin. De ce nu?!
Lasă un comentariu