Cu ceva timp în urmă televizorul meu era accidental pe un post românesc de știri. Domnișoara șpicheriță (o fi existând termenul ăsta, dacă nu, ar trebui să‑l pună în dicționar) ne povestea cu niște ochi bulbucați, meniți să ne transmită gravitatea relatării, că un profesor de sport dintr‑o școală rurală i‑a sechestrat pe cățiva elevi mai indolenți, punându‑i să studieze matematică. Ancheta pornise deja și tot poporul a putut asista la prima declarație a împricinatului: cică le pusese niște întrebări de matematică la care n‑au știut să răspundă, iar el vrusese să‑i lămurească despre importanța învățăturii, chiar dacă el preda educația fizică, adăugând că dacă nu vor învăța vor rămâne la coada vacii.
N‑aș zice că m‑a surprins expresia. De mulți ani de zile o aud folosită — chiar și părinții mei mi-au spus‑o deși în cazul meu avea un sens absolut metaforic. Ar fi fost imposibil să rămân la coada vacii de vreme ce locuiam în oraș, într-un apartament. Dar a existat o modă — ale cărei ecouri se pare că nu s‑au stins — cum că idealul către care trebuie să tinzi sunt studiile universitare, iar coada vacii era — prin opoziție — iadul oricărui tânăr ce bate la porțile afirmării. Nu-mi dau seama dacă ideea asta a născut‑o industrializarea forțată din vremea comunismului, care trebuia să mute mase mari de oameni de la sat la oraș pentru a asigura forța de muncă în fabrici, sau a existat încă dinainte. Sunt convins că întotdeauna a existat tentația orașului, dar transformarea sa în ideal n‑am idee când a apărut.
Cred însă că de aici se naște această continuă migrație a populației către marile orașe. Nu doar satele sunt abandonate celor bătrâni, ci și micile localități care au populații sub o sută de mii de locuitori, mai ales cele care au rămas fără industria comunistă, prăbușită sub presiunea concurenței importurilor. Tinerii din toate aceste localități nu doresc altceva decât să ajungă în București, Cluj, Timișoara, Brașov sau Iași ca să aibă acolo parte de visul românesc al bunăstării și confortului consumatorist. Ajunși în citadelă își pun întrebarea ce pot face. Și cum industrie nu prea mai avem nici aici, mulți dintre ei — cei care au ajuns la oraș doar dintr‑o nesăbuită ambiție și nu ca urmare a unor reale calități — îngroașă rândurile angajaților în serviciile pe care firmele și le prestează între ele pentru a profita într-un mod tot mai sofisticat de prea lungul lanț al comercializării produselor importate din occident. Mulți dintre ei nu înțeleg că stau pe o mare butaforie de carton, care se zgâlțâie din temelii la cea mai mică adiere de criză. Undeva, acasă, încă un teren agricol a rămas necultivat.
În plimbările din ultima vreme prin satele din jurul capitalei mi‑a atras atenția numărul mare de mașini cu număr de București. Practic măcar jumătate din autoturismele pe care le vezi parcate în fața porților au astfel de numere. Se prea poate ca multe dintre ele să nici nu fie proprietatea celor ce le conduc, ci doar mașini de servici, aparținând unor firme mai mult sau mai puțin cunoscute. Tinerii din toate aceste sate lucrează și locuiesc în București, iar în weekend dau fuga către satele de unde provin ca să își umple portbagajele cu roșii, ceapă, cartofi și alte alimente necesare pentru a supraviețui. Orașul le‑a dat un fel de confort șî accesul la consum, într-un fel care nu era posibil acasă. Banii lor se consumă pe terase, mall-uri, cluburi — la joie de vivre, premiul pe care îl merită pentru că au reușit să plece, să nu rămână la coada vacii.
Privind către ei, tot mai numeroși în compoziția orașului, încep să înțeleg de ce nu reușim să progresăm decât cu mari eforturi. Ceea ce ei și-au dorit — să ajungă în București — s‑a împlinit deja. Traficul infernal, câinii vagabonzi, gunoaiele și toate celelalte probleme ale orașului nu sunt pentru ei o prioritate. În fond, prin comparație cu satul de unde au plecat, orașul e minunat așa cum e. Ceea ce rămâne de făcut este să se bucure de viață: să savureze berea și grătarul în fața blocului, să asculte manele în mașină, să piardă nopțile pe terasele din cartier, să facă window shopping în mall-uri. Atât înțeleg ei din urbanitate, la nivelul de civilizație pe care l‑au putut asimila în satul de baștină.
A fi orășean era cândva o deprindere care se dobândea în cel puțin două generații. Era nevoie să te obișnuiești cu obiceiurile și morala citadină și asta nu se întâmpla peste noapte. În absența unui comportament urban, erai taxat de comunitate ca barbar și necivilizat. Cred că am ajuns însă în punctul în care orașul nu mai poate asimila valul prea mare de locuitori ai satelor ce vin în fiecare an. Așa că sătenii au început să dicteze noile reguli de morală și conduită, clădind treptat un București al cărui chip e aidoma cu satul din care au sosit. Și, într-un fel, profeția profesorului de care vă spuneam mai devreme se va împlini. Vom ajunge toți să trăim, în mijlocul orașului, ca la coada vacii.
18:06
Mai e și curentul invers, cu cei care fug de ruralizarea metropolei și se retrag în localitățile din jurul Bucureștiului, ceea ce duce la o scădere și mai accentuată a numărului de orășeni get-beget.
21:06
Așa‑i, la asta nu m‑am gândit. Dar până la urmă și ăia care fug, tot la coada vacii ajung 😀
21:06
Ironic, da. Dar e o coada vacii asumată 😉