Există o foarte amuzantă, dar adevărată, definiție a politicii: știința de a apuca rahatul de partea sa curată. Se pare că politicienii noștri nu doar că au auzit de ea, dar au inventat propriile lor metode de a apuca rahatul, care le personalizează aparițiile pe scena românească. De‑a lungul ultimilor douăzeci de ani au existat câteva școli de apucare a rahatului, fiecare cu adepții și criticii săi, iar trecerea de la un curent de “gândire politică” la altul nu s‑a făcut întotdeauna lin.
Mai întâi a fost abordarea lui Iliescu care ne‑a spus că dialectica rahatului este ineluctabilă, că rahatul există în mod obiectiv și că din el derivă subiectivitatea ideologiei politice. Pus astfel în lumină, ancorat in sinergia faptelor, recursul la universalitate nu eludează meandrele concretului. Asta n‑a înțeles‑o nimeni, dar masele populare au priceput totuși materialitatea indiscutabilă a rahatului în care ne scăldăm, care e călduț, moale și — dacă ne obișnuim cu mirosul — poate deveni chiar plăcut.
Pe urmă a venit domnul Constantinescu care a adus o tușă de mister în problematica asta. Dumnealui ne‑a lăsat să înțelegem că există și un anume ocultism al rahatului, demonstrat empiric prin propria sa renunțare la candidatura pentru al doilea mandat. De la domnul Constantinescu am aflat că există un enigmatic și atotputernic sistem, care pe el l‑a învins și care, foarte probabil, este cel care generează rahatul în cantități nelimitate, pentru ca noi să rămânem prizonierii lui.
Primul care a avut pretenția de a fi descoperit adevărata parte curată a rahatului a fost însă Adrian Năstase. El a avut măiestria de a‑l apuca delicat și a‑l arăta mulțimii în toată splendoarea sa. Cât timp nația se zgâia fascinată la el, domnul Adrian ne buzunărea pe toți, prin acoliții săi. Ghinionul său a fost că discursul de prezentare a rahatului a devenit nițel cam prea arogant și elitist, așa că poporul s‑a plictisit curând să‑i numere ouăle și moștenirile de la mătușa Tamara și a hotărât să‑l aducă pe Băsescu.
Iar Băsescu a revoluționat conceptul. N‑a căutat nici o parte curată a rahatului, n‑a ales cuvinte meșteșugite pentru a vorbi despre el, ci l‑a strâns bărbătește în pumni până i‑a ieșit printre degete, apoi a hăhăit către mulțime: să trăiți bine! Adică, iată rahatul. Grobianismul românesc ancestral a tresărit la auzul sintagmei și mulțimea l‑a iubit pentru că spune lucrurilor pe nume. Nenorocirea a fost că rahatul s‑a cam înmuiat de la condițiile interne și externe nefavorabile, iar Băsescu n‑a domolit ritmul frământatului, motiv pentru care unii, ăia de erau în rândurile din față ca să binemerite de la împărțeală, au fost nițel cam stropiți. Iar marinarul nu s‑a oprit, a continuat să hăhăie și să explice că trebuie să iubim rahatul chiar și când ne intră în gură. Pentru că e adevărat, pentru că e al nostru, pentru că — de fapt — noi l‑am făcut. Ceea ce e oarecum adevărat, dar nepotrivit ca exprimare.
De ceva timp există un nou pretendent la cronologia dinastică a managerilor de rahat ai României. Domnul Antonescu speră să se așeze și el în vârful mormanului. Tehnica domniei sale este absolut interesantă — a învelit rahatul în poleială, după care a început să țină discursuri despre el, despre frumusețea lui strălucitoare, despre faptul că‑i al nostru și de aia trebuie să‑l iubim și să‑l prețuim. Ce n‑a băgat de seamă domnia sa e că, în vâltoarea discursului, rahatul a alunecat din ambalaj și s‑a împrăștiat în jurul lui, așa că acum stă până la gât în el și perorează despre poleiala goală din mâna sa. Mă tem că mulțimea s‑a cam prins că, în loc să‑l gestioneze, îl mănâncă.
Ultimul în șir e domnul Ponta. Victoraș a avut timp să stea pe margine și să vadă cum au încercat și au dat greș alții, construindu-și apoi propria abordare despre apucarea rahatului. În fond de ce să se chinuie să‑i găsească partea curată? Nu e mai simplu să‑l apuce de unde o fi și să declare că aia e partea imaculată? Desigur, vor veni alții să îl contrazică, să susțină că mai la dreapta e mai bine și mai curat, dar e atât de simplu să demonstreze că și acolo e la fel de jegos, ba chiar mai dihai decât de unde îl ține el. Victor Ponta este astfel un inovator în chestiunea politică. El minte cu un tupeu și o nonșalanță care îl fac de‑a dreptul credibil în ochii mulțimii și nu uită să folosească întotdeauna două cuvinte: eu și prim-ministru. Iată câteva exemple recente:
Vom vedea dacă, până la urmă, felul în care Ponta apucă rahatul va fi pe placul mulțimii. Deocamdată situația e incertă, știm clar doar că nu prea mai e la modă tehnica lui Băsescu. Însă, oricum ar evolua lucrurile, există o certitudine: românii s‑au considerat întotdeauna fiii vreunui rahat politic. Iar când s‑au mâniat pe el, și-au făcut tatăl praf.
Lasă un comentariu