Trece timpul peste fiecare dintre noi și uităm din când în când câte ceva. Uităm să ne bucurăm de ceea ce merită bucuria noastră, uităm să iertăm ceea ce ar trebui lăsat iertării, uităm să privim înainte către mâine cu mai mult temei. Uităm că viața e un interval de timp care ne‑a fost dat fără vreo promisiune prealabilă și că, mai degrabă decât să ne întrebăm ce ne oferă ea, ar trebui să răspundem la întrebarea ce putem să îi oferim noi. Uităm și gata.
Aș fi vrut să spun că, uitând atât de multe, ne uităm pe noi și m‑am gândit că — uite! — încă o subtilitate a limbii române care mi‑a scăpat. A se uita, a privi către exterior, către ceva sau cineva. Dar nu oricum, ci uitând totodată de sine. Mă uit pe mine, mă desconsider în timp ce privesc în jur. Este ăsta modul românesc de raportare la lumea exterioară? Nicidecum, cred că românul e hedonist și egocentric. Cum am ajuns atunci la această construcție care implică uitarea de sine, aparenta dedicare voluntară pentru un fapt sau o ființă exterioară nouă?
Sau poate sensul e altul: mă uit la ceva sau cineva adică privesc excluzându-mă pe mine, făcându-mă temporar uitat. Mă plasez astfel într‑o poziție de superioritate, anulându-mi prezența din discuție, dezimplicându-mă, nesupunându-mă acelorași criterii critice pe care le aplic acelui ceva sau cineva. Ignor propriile mele virtuți și defecte pentru a‑mi justifica rolul de judecător al celuilalt, al lumii care mă înconjoară. Anulez bârna din ochiul meu, pentru a putea vorbi de paiul din ochiul celuilalt.
* * *
Uitarea tămăduieşte pe toţi, afară de acei ce au conştiinţa conştiinţei lor — spunea Cioran. Să știi că singura vindecare posibilă este să uiți, asta anulează efectul benefic. Dar ce se află la antipodul uitării? Amintirea, fixarea atemporală a unui fapt, chip sau nume care le scoate din anonimat. Privind însă uitarea din perspectiva ei terapeutică, antonimul ar trebui încărcat cu o notă patologică, ar trebui să poarte mai clar semnele bolii căreia îi cauți vindecare. Opusul uitării este remușcarea, amintirea care te mușcă iar și iar, te re-mușcă, te inundă cu vinovăția unui fapt căruia i‑ai fost nefericit actor, dar nu i‑ai dat finalitatea necesară pentru a putea fi uitat. Iată deci îndreptarul unei sănătoase conduite: fă lucrurile în așa fel încăt să le poți iute uita.
* * *
Uitarea este temerea care ne pândește la capătul vieții. Toți am vrea să nu ne scufundăm în ea, să nu ne piară numele și urma. Să fii contat. Uitarea este întoarcerea către sine într‑o deplină singurătate. E un spațiu nedefinit, necunoscut, un neant al definitivei pierderi. Universul suprimă toate legăturile sale cu noi și ne abandonează. Ce iad poate fi mai terifiant decât anticiparea unei singurătăți definitive?
* * *
Altruism, înfumurare, tămăduire, spaimă. Ce altceva este uitarea? În timp ce mă uitam la ceea ce am scris, am uitat…
Lasă un comentariu