Sentimentul naționalist românesc este condimentat obligatoriu cu ortodoxie creștină. Dar nu e de ajuns să fii creștin. Nu poți fi român adevărat dacă nu ești fidel bisericii strămoșești. Iar respectarea normelor etice stabilite de biserica ortodoxă română este un lucru de la sine înțeles atunci când vrei să te numeri cu drepții, cu eroii, cu oamenii de bine. În octombrie, când se sărbătorea ziua sfântului marelui mucenic Dimitrie, cozile la pupat moaștele sfinte se întindeau de la Patriarhie, pe strada 11 iunie, până la parcul Carol. Înșirați pe două-trei rânduri, pe aproape un kilometru lungime, oamenii așteptau răbdători să binemerite de la mirul sfântului, pentru că așa trebuie să facem, așa e bine, ca să nu fie rău.
Din perspectiva spectacolului patriotard, la care a fost un mare maestru toată viața sa, Sergiu Nicolaescu a regizat greșit chiar ultima sa reprezentație, înmormântarea. Considerându-se mai presus decât oricine, chiar și decât Dumnezeul creștin, în care probabil n‑a crezut niciodată, a ignorat oprobiul public căruia i se supune alegând incinerarea, refuzând incredibil o ultimă premieră de succes. Mulțimea vroia să vadă mortul frumos, plimbat pe catafalc, popii cădelnițând înaintea cortegiului, fanfara funebră cântând cu jale. Vroia să se audă bocetul disperat de la groapă al familiei și al câtorva exaltați, salvele de pușcă ale militarilor îmbrăcați de paradă. Spectacolul a lipsit complet. În absența lui nici măcar coșul crematoriului uman nu a fumegat, lăsând loc speculațiilor că Miclovan nu era în sicriu, ci probabil a plecat la Hollywood să‑i învețe pe ăia cum se face un film adevărat cu Mihai Viteazu, în care eroul ridică brațul înarmat cu spada și i se vede ceasul de mână.
Dezamăgirea populară față de ceremonia ateistă este acum pusă în balanță cu succesul filmelor sale naționaliste. Se poate să fii cu adevărat român patriot fără să te supui tradițiilor bisericii? E o întrebare la care doar timpul va da un răspuns. Așezându-se deasupra bisericii, nerecunoscându‑i învățăturile și neascultându‑i îndreptările, Nicolaescu a mizat totul pe grandoarea cinematografiei sale. O ultimă probă de egocentrism, o ultimă declarație de narcisism.
Lasă un comentariu