Când am aflat că “Poziția copilului” a câștigat Ursul de aur la Berlin, m‑am bucurat cu oarecare moderație, fără să mă entuziasmez. Premiile astea nu prea mai înseamnă nimic în ultima vreme, poate și pentru că există o ușoară inflație de festivaluri și concursuri, prezidate de instituții culturale cu o anvergură variabilă: Oscar, Bafta, Leul de aur, Ursul de aur, Cannes și multe altele mai neimportante pe care nu are rost să le înșir aici. Să dobândești prima poziție într-un astfel de clasament e o chestiune de performanță, însă rareori are și o semnificație ulterioară notabilă. Cine câștigă Oscarul face niște bănuți frumoși, mai ales pe piața americană și are niște uși deschise în viitor, dacă știe să le fructifice. Cine câștigă Bafta beneficiază de mult mai puțină atenție. Cine câștigă la Cannes, e promovat prin Europa. Iar cine câștigă la Berlin sau la Veneția, pleacă acasă doar cu faima de câteva clipe a unui trofeu.
Succesul artei se măsoară în bani — câte încasări la cinematografe, câte copii vândute în magazine. Pe cale de consecință fiecare festival de film e mai important sau nu în funcție de piața care stă în spatele său, care reacționează la clasamentele sale. Iar Ursul de aur nu impresionează prea multă lume în afara granițelor germane. Este și opinia unui critic german de film, care apreciază realizările lui Netzer și ale echipei de actori, dar se îndoiește de eficacitatea premiului în a le răsplăti talentul și a promova artiștii care l‑au realizat, ajutându‑i să continue să creeze. În fond, din perspectiva publicului consumator de video entertainment, cine e Luminița Gheorghiu dacă nu o ilustră necunoscută pe care au stat reflectoarele de la Berlin timp de cinci minute? Și nu e asta o prea târzie glorie pentru o actriță de 63 de ani, care a demonstrat talent în multe alte filme șî piese de teatru ce au trecut cumva neobservate până acum?
N‑am văzut “Poziția copilului”, dar am văzut filmul anterior al lui Netzer, “Medalia de onoare”. Am scris aici despre el, apreciind scenariul, ideea regizorală și partitura unui Rebengiuc care dovedește că e precum vinul: pe măsură ce îmbătrânește, e tot mai bun. Netzer este un talent. Va avea oare Ursul de aur vreun efect concret în a‑l ajuta să aducă la lumină mai mult din acest minunat filon artistic pe care l‑a descoperit în sinea sa?
9:02
Cred că a fost menţionată chiar şi în Libertatea, o dată cu Moartea domnului Lăzărescu, ceea ce nu e meritul Libertăţii care, vai, promovează valorile, ci doar al lui Cristi Puiu şi al Luminiţei Gheorghiu. Şi cum ştim, publicul are o capacitate extraordinară de a‑şi aminti..