Interactivitatea pe care o face posibilă internetul este, cu siguranță, un extraordinar avantaj față de mijloacele clasice de comunicare. În subsolul unui text, articol de ziar sau de blog, poți să întâlnești opinii foarte diverse, provenind de la oameni pe care probabil nu i‑ai fi întâlnit niciodată față în față. Și, în principiu, ăsta e un lucru foarte bun — iată că oamenii pot comunica mai intens, pot interacționa mai mult.
În egală măsură interactivitatea internetului mi‑a dezvăluit o față nu foarte prietenoasă a lumii în care trăiesc. Câtă vreme n‑aveam internet, mergeam pe stradă și priveam oamenii din jur cu simpatie sau măcar cu o anume neutralitate, creditându‑i cu bună cuviință, inteligență și compasiune față de semenii lor. Din momentul în care mass-media s‑a mutat pe online, alăturându-se deja popularei mișcări social media, imaginea mea despre oamenii care mă înconjoară s‑a schimbat. Citesc comentariile care însoțesc articole sau postări pe Facebook și constat că în lume există mult mai multă agresivitate, prostie și suficiență decât mi-aș fi închipuit.
Cad și eu în păcatul ăsta, deși îmi tot spun mie însumi să mă abțin, mânat de valul sarcasmului și aroganței care însoțește subiectele delicate, mai cu seamă cele care țin de viziunile personale despre politică, religie sau civism. Mă surprind tentat să răspund cu aceeași monedă, să ironizez și să dau replici agresive atunci când sunt provocat sau chiar când doar ghicesc o intenție răutăcioasă sub comentariul cuiva. De multe ori reușesc să-mi controlez pornirile, dar recunosc că mi-aș dori să pot rezista mai bine tentației de a‑mi manifesta orgoliul personal, care nu e nici el mic.
Evident, totul începe de la a contrazice afirmațiile cuiva. Dacă opinia mea nu îi confirmă punctul de vedere respectivului, începe disputa. Și nu asta ar fi problema, până la urmă din dezbatere se nasc multe idei interesante. Problema e că observ o anume radicalizare a opiniilor, o fermitate excesivă în afirmații, care se traduce prin mesajul subliminal: eu dețin adevărul absolut, nu pot fi contrazis. Iar dacă insist, dezbaterea se transformă în luptă, iar obiectivul nu mai este de a mă convinge cu argumente, ci de a mă desființa.
Rareori mă mai aventurez deci să dezbat ceea ce spun unii și alții. Însă lucrurile nu se opresc aici — agresivitatea devine activă și se manifestă împotriva a ceea ce afirm eu. Dreptul la opinie nu-mi mai este garantat nici în spațiul personal de discuții, troll-ul simte nevoia să atace și să zdrobească, repetând obsesiv aceleași idei și concepte, demonstrând de fiecare dată că nu e dispus să pună sub semnul întrebării nimic din afirmațiile sale.
De obicei genul ăsta de comportament e însoțit de un bagaj destul de redus de cunoștințe. Tipul ăsta de persoană nu e complet străină de un anume subiect, are niște lecturi mai mult sau mai puțin consistente, dar nu prea reușește să le lege de alte perspective. Până la urmă nici un subiect din sfera socialului nu poate fi tratat ca o insulă izolată, vrând-nevrând politică, filozofie, religie, etică și moralitate se întrepătrund în argumentație. Troll-ul nu poate urma calea asta decât separând net perspectivele și troll-ându-le distinct — pentru fiecare are un unghi de atac, dar corelațiile îi distrug strategia. Iar dacă te retragi acuzând nivelul scăzut al discuției, ești bineînțeles fals-superior și îngâmfat.
A dezbate este și o formă de respect. E un alt fel de a spune: îmi pasă suficient de mult de tine ca să încerc să te conving și să te aduc de partea mea. Însă diferența esențială între a dezbate și a desființa pe cineva constă în trei precondiții ale discuției: să discuți chestiunea nu persoana, să aduci argumente pertinente și să fii gata să pui sub semnul întrebării propriile opinii. Se întâmplă tot mai rar ca acest mod de dezbatere să se producă în discursul public de pe internet. Iar radicalizarea asta nu doar că dăunează comunicării, ci devine tot mai contagioasă, trăgându‑i de partea sa chiar și pe cei care până mai ieri erau dispuși la dialog. Și, din păcate, în ultima vreme nu mă pot lăuda că rezist prea bine tentației adevărului absolut.
16:11
Eu unul, rog pe toata lumea sa accepte „Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa”