Pisicile noastre dorm. Singurele lor griji sunt să mănânce, să se joace și să doarmă. Îmi închipui că așa arată raiul pisicesc, un loc unde nimeni nu le supără, unde e mâncare din belșug, unde sunt pete de soare în care să lenevești și să torci și locuri moi si pufoase numai bune pentru somnul adânc. Pisicile noastre, ca orice alte pisici, nu au însă noțiunea raiului. În primul rând pentru că — lipsite de conștiință — nu-și anticipează sfârșitul. Bănuiesc că animalele percep viitorul doar într‑o infimă fracțiune a complexității sale, mai degrabă instinctual, prin nevoia de a se reproduce. În absența viitorului sfârșitul e o imposibilitate. Când nu există sfârșit, raiul e un nonsens.
Uneori mă gândesc că exact ceea ce ne deosebește de animale — capacitatea de a ne croi un destin proiectându-ne un viitor — nu e doar un dar, ci și un blestem. Căci odată cu percepția destinului avem și percepția finitudinii noastre și asta generează o frică ce ne‑a împins să fabricăm false platoșe împotriva timpului, să ne mințim că putem deveni nemuritori. Așa am inventat raiul și din el religiile, autocondiționându-ne accesul în el de respectarea unor reguli ce par a fi dincolo de înzestrările noastre native. Conștiința noastră e îndeajuns de versatilă să ne dezvăluie implacabilul sfârșit, dar insuficient de puternică pentru a ne ajuta să ne păstrăm moralitatea. Pentru că ne pierdem ușor reperele, sperăm într-un Dumnezeu benevolent, milostiv, dispus la compromisuri. Ceea ce vrem e o religie a minunilor.
Mă uitam de curând peste un scurt film în care un preot ortodox vorbea despre false minuni pe care diavolul le săvârșește luând înfățișarea sfinților și despre năzuința românilor de a căuta peste tot miraculosul, ca semn al unui izvor de binecuvântare în folos personal. “Omul vrea să vadă minuni, el să stea în răutățile lui, în patimile lui, să colcăie de răutăți și păcate, dar Dumnezeu să‑i împlinească cerințele, să se căsătorească copiii, să reușească la servici și câte de-astea, dar puțini sunt cei care vor cu adevărat să se mântuiască”. Am spus‑o și eu aici, în mai multe rânduri: biserica este pentru români o sursă (iluzorie, desigur) de bunăstare personală prin grația divină. Mai vrea cineva dintre noi să se mântuiască în înțelesul creștin al noțiunii?
Ați băgat de seamă că in biserica catolică preponderentă este imaginea crucificării lui Christos, iar în cea ortodoxă sunt imaginile sale viu, mai ales ca prunc în brațele mamei sale? Poate pentru că nu prea îți vine să ceri minuni în interes personal și compromisuri de la regulile morale pe care le-ai încălcat în față imaginii sacrificiului suprem făcut pentru mântuirea ta ca om. E mult mai reconfortant să privești o femeie cu pruncul său și să speri la îngăduința sa maternă. În fond nici tu nu ești altceva decât un copil răsfățat care trebuie iertat pentru cele ce le‑a făcut și tolerat pentru cele ce le va săvârși în viitor.
Strămoșeasca ortodoxie românească se transformă treptat într-un fel de fast-food pentru trupurile ce trebuie mântuite aici, acum, neîntârziat. Sufletele nu ne mai fac trebuință. Cât despre rai lucrurile sunt simple: trebuie doar să aflăm câte găleți, câte pungi de mălai sau perechi de cizme de cauciuc trebuie să‑i dăm lui Dumnezeu ca să ne voteze printre drept-credincioși. Că așa merge treaba în lumea noastră.
13:08
Sper sa nu te superi daca afirm ca in abordarea ta exista o tendinta simplificatoare si generalizanta. Nu cred ca putem simplifica atat de mult lucrurile atunci cand vorbim despre suflet, despre ce simt sau nu simt animalele, despre religie, despre ce doresc oamenii de la Dumnezeu. Exista oameni, multi, care cred cu adevarat in forta divina. Si care se roaga pentru mantuire. Nu se roaga pentru minuni. Nu cred neaparat in minuni. Desi, atat de multe lucruri scapa puterii noastre de intelegere a lumii, incat nu cred ca o anumita latura a misticului ar fi de neacceptat.
Cred ca tendinta ta simplificatoare isi are cumva explicatia prin specializarea ta, o anumita deformare profesionala ce te face sa incadrezi totul in statistici, modele matematice. Permite-mi sa-ti sugerez ca lumea asta e mult mai mult decat un sablon matematic. Nu‑i de patruns. E nimic gandirea noastra despre moarte, despre suflet, despre Dumnezeu. Exista ”taine”. Nu am gasit alta formulare, fara a fi mistic si fara a ma considera un om cu adevarat religios. Dar daca religiile actuale nu sunt bune, e sigur, dupa parerea mea, ca ”o credinta” trebuie sa avem.
14:08
Ciprian, cred că n‑ai să te superi dacă îți spun că te înșeli. Mai întâi pentru că eu nu simplific nimic, ci critic atitudinea pe care tindem să o avem față de “tainele” pe care încă nu le-am cuprins cu mintea și pe care poate nu le vom cuprinde niciodată. În al doilea rând pentru că acei care cred în divinitate și se roagă pentru mântuire nu sunt mulți, cum crezi tu. Sunt din ce în ce mai puțini. Majoritatea folosesc religia cu scopul de a‑și liniști propria conștiință pentru imoralitatea comportamentului lor. Și în al treilea rând pentru că eu nu pun la îndoială nevoia de a crede în ceva, ci meschina manipulare a religiei în scopuri prozaice legate de materialitate și colaboraționismul bisericii ortodoxe la această atitudine.
Introducerea despre pisici avea doar rostul de a sublinia ideea că raiul este strâns legat de finitudinea vieții. Dacă nu îți conștientizezi sfârșitul, nu înțelegi ce este raiul.
11:08
Multi nu inseamna o majoritate. In cazul in care ti se pare ca asta am dorit sa spun. Multi inseamna pur si simplu un numar mare de oameni. In rest, se pare ca iei lucrurile un picut cam prea personal, desi ideile tale se intalnesc in cea mai mare parte cu cele din comentariul meu. Trebuie sa ai in vedere ca scrisul nu poate transpune si transmite integral, fidel si complet comprehensibil gandul…Asa se face ca oameni ce aparent se contrazic, vorbesc in realitate despre acelasi lucru…