Breslele profesionale nu sunt de obicei foarte unite în România. Medicii nu reușesc să coaguleze în mod articulat în fața unui stat nepăsător cu destinele lor, actorii nu se pot organiza și sunt tratați ca niște paria și enumerarea ar putea continua. Nu avem încă o conștiință a apartenenței la un corp profesional căruia să‑i afirmăm și să‑i susținem importanța socială, suntem mai degrabă tentați de perspectiva sindicală, unde într-un amalgam neinteligibil de profesii și interese încercăm — mai degrabă fără succes — să ne cerem drepturile. Dar există totuși excepții.
Ne-au dovedit‑o chiar ieri ciobanii. S‑au mobilizat și au venit în fața parlamentului ca să protesteze împotriva noii legi a vânătorii, proaspăt adoptată de politicieni, care prevede limitarea numărului de câini pe care îi pot avea pe lângă turmele de oi cu care pășunează. Presa le cam ține partea, probabil din obișnuința de a fi de partea celor ce se opun clasei politice. Lumea face comentarii favorabile lor. Parlamentarii au dat înapoi și au promis revizuirea legii. Ca mișcare profesională, manifestația de ieri a fost un succes pentru ciobani. Însă lucrurile sunt puțin mai complicate de atât.
De ce e nevoie de mai mulți câini pe lângă turmele de oi? Întrebarea pare simplă, dar răspunsul e ceva mai nuanțat. La munte ciobanii se confruntă mai ales cu problema atacurilor animalelor sălbatice. Toți știm că urșii carpatini se înfruptă adesea cu câte o oaie smulsă prin luptă din târla vreunei stâni. Să te bați cu ursul nu e posibil cu doar 2–3 câini, ai nevoie de o mică armată de dulăi agresivi și curajoși care să‑l pună pe fugă și nu de puține ori unii dintre câini sfârșesc tragic în această luptă pentru apărarea turmei. Dar la deal și la câmpie această problemă nu există, poate doar hoții să te calce noaptea pentru a fura ceva mioare, așa că se poate păzi turma cu mult mai puțini câini.
Ar mai fi și nevoia de a controla turma aflată la păscut. Câinii de stână sunt neîntrecuți și neobosiți în a mâna oile încotro le cere ciobanul, scutind oamenii de o alergătură obositoare. Cu câți câini poți face treaba asta? Probabil nu foarte mulți, cu cât sunt mai bine dresați, cu atât mai puțini sunt necesari.
Însă la stână, mai ales la munte unde ciobanii se află la mare distanță de sate, mâncarea e întotdeauna o problemă. În afară de lapte și brânză care se produc pe loc, celelalte trebuie aduse cu mult efort. Pentru câini nu rămâne de obicei mare lucru — adesea un ditamai dulăul trebuie să se mulțumească cu un boț de mămăligă aruncat în niște zer și nu e de mirare că e mai mereu flămând. Instinctele sale de animal intră în funcțiune și tentația de a vâna prin pădurile dimprejur e irezistibilă. Noaptea haita de câini pleacă adesea după vreo pradă ușoară. Vânătorii se plâng de câinii de la stâni pentru că aleargă vânatul, omoară câte un iepure sau vreun pui de căprioară. De aia s‑a inventat jujeul pus la gâtul dulăilor, ca să nu poată alerga cu maximă viteză, dând o șansă vânatului să scape cu fuga.
Eu umblu suficient de des pe munți ca să fi văzut destui câini ciobănești. În marea lor majoritate nu au jujeu sau au un simulacru care nu‑i împiedică să fugă. Iar dacă întrebi ciobanii despre asta, se uită urât la tine și eventual îți răspund că au pus câinilor jujeu, dar s‑a pierdut chiar adineauri, iar ei nu au timp să stea toată ziua să facă altele.
Însă adevărul gol-goluț e că nici ciobanii nu prea se omoară cu firea să respecte legea. De pildă limitarea numărului de câini nu s‑a legiferat acum, ci din 2006. Legea de acum nu face decât să introducă amenzi pentru nerespectare și asta i‑a înfuriat. Câtă vreme n‑au existat pedepse, n‑au avut nimic de spus împotriva acestei reguli. Atunci nu li s‑a părut proastă, deși probabil că era. Căci asta e meteahna noastră națională: românii nu sunt îndeobște deranjați de absurditatea vreunei legi, ci de iminența aplicării sancțiunilor ei. Dacă o lege e complet cretină, dar n‑are sancțiuni sau nu pot fi aplicate, nimeni nu are nimic de obiectat.
Și tot ciobanii cărora acum le dăm dreptate sunt cei care fac și alte isprăvi. Duc oile să pășuneze în pădure, unde iarba e grasă și bună și distrug astfel regenerările naturale, cele care asigură următoarea generație de arbori. Și tot ciobanii, ca să extindă suprafețele pășunabile din munte, dau foc vegetației care ocupă o parte din zonele alpine. Jnepenișuri protejate de lege sunt făcute scrum cu bună știință din dorința de a avea în anii următori mai multă iarbă pentru oi. E ilegal, e imoral. Dar despre asta uităm să vorbim, despre asta nu vrem să aflăm, deși e limpede că oieritul e o afacere și extinderea ei înseamnă o nevoie crescândă de suprafețe de pășunat.
Ciobanii nu sunt niște îngeri, după cum nu sunt nici infractori. Sunt doar niște oameni care încearcă să-și ducă mai departe tradițiile într‑o lume în care concurența lor e brânza gata împachetată, sosită din import direct pe rafturile supermagazinului din oraș, iar meseria lor pare să se îndrepte spre o inevitabilă dispariție. Și poate că niște legi bune în ceea ce‑i privește ar fi unele pe care să le scriem după ce ne răspundem nouă înșine la câteva întrebări.
Ce viitor are pășunatul animalelor în România? Îl vrem desființat? Vrem să producem laptele în ferme semiindustrializate ca să evităm distrugerea naturii și să lăsăm vânatul să trăiască netulburat? Sau vrem să susținem tradiția oieritului și să o promovăm ca pe o parte a culturii noastre naționale? Ni se pare important să producem lapte și brânză în cel mai natural chip cu putință? Iar dacă da, cum împăcăm această îndeletnicire și consecințele ei cu nevoia de a proteja și conserva natura?
Mai avem nevoie de ciobani?
9:12
Un se gindesc ei la binele poporului ci la binele buzunarului loro,sa traiasca numai di bine restul in saracie.
16:12
Nu cred că ciobani bine definiți au câini care ucid vânat
15:12
Asa au bagat si oamenii la puscarie, o caruta de lemne, 4 ani. — ioana, ia si vrio 10, 15 aneuri, fapte nerezolvate, pun eu o vb buna la politie, si uite asa se justifica miile de m/c. Javrelor!
15:12
Da.i inyereseaza pe ei,mâncarea li se aduce sub nas, se cred superipri, nu.s, si unde.i de facut o afacere, fb si pe mâsa!
15:12
Iată și niște clarificări care s‑ar putea să ajute pe unii:
http://sorin.sfirlogea.com/2015/12/17/ciobanul-dacic-etern-si-absolut/
15:12
Jurnal de bord, tu in primul rand ai renuntat la numele tau real si teai ascuns sub un nume fictiv.….in al doilea rand ciobanii nu sunt anticrestini, sunt mai crestini decat tine, chear decat marele patriarh…nu stiu din ce stramosi te tragi tu de se inchinau la zeitati…spune tu la toata lumea ‚cum distrug ciobanii vanatul?
Ciobani crescatori de oi au fost de cand lumea si pentru aia padurile tarii erau dese si multe si erau pline de vanat,..deci problema este in alta parte nu in stanele ciobanilor…eu cred ca ciobanii ii stingheresc pe hotii astia de paduri. Ca nu pot ei sa fure copacii si vanatul care se gaseste printre copaci
14:12
ce ne mai, trebuiesc,;oiieri, daca parlamentul [nostru este plin de ‚;ciobany[ penali].
14:12
Avem nevoie de ciobani ! De parlamentari nu avem nevoie !
14:12
Au distrus industria,agricultura era distrusa de prin anii 90,au mai ramas animalele.Sa le omoram si pe astea,sa ramana doar cainii vagabonzi!!!
14:12
curvele politice nu vor asta ptr ca acolo se pot face grele comisioane care intra in buzunarele lor pe cind aduc toate produsele bio trio quatrio…etc fara gust expirate si la preturi demn doar de nesimtirea lor
14:12
Un alt efect secundar poate fi si acela ca ciobanii ramasi fara oi,vor vinde si pamantul (parerea mea)
14:12
NU .… are miros de parlametar !
14:12
Niste nemernici!Nu au auzit de selectie naturala;mai mult distrug ei decat cainii ciobanilor!
14:12
Nu !! Normal ca nu mai avem !!…Si putem sa le vinam si oile!! Si ciinii…eventual !!! Vai de tara asta si de capetele de p…biip.…care o conduc ! O natie desteapta, dar moale condusa de dementi!!
14:12
Nu are nici o legatura cu protejarea naturii. Natura e distrusa sistematic de taierea padurilor, microhidrocentralele pe paraiele de munte, vanatul e exterminat de vanatoarea sistematica. Mai nou pana si parcurile naturale cu regimul cel mai strict sunt atinse de flagel. Ingradirea pasunatului (care se practica de cand lumea, a fost distrus si abia isi revine) si a turismului montan e legata doar de indepartarea martorilor jafului.
14:12
Branza, cascavalul, laptele si toate celelalte sunt adevarate si bune numai de la ciobani !!!! Cele din magazine au gust de cauciuc si calitate indoielnica. Deci, despre ce vorbim aici?? Eu, una, si toti prietenii mei, cumparam produsele lactate numai de la piata, de la ciobani adevarati, si suntem oameni cu venituri medii, deci nu bogati. Nu ne mai ametiti ca sunt scumpe.… Tanti Maria, de la care cumpar eu este din Jina Sibiului, o stiu de 17 ani si mai gasesc la ea si slana si carnati si pui si gaini si …si.… Tocmai am fost prin zona aceea si nu mi s‑a parut ca ciobanii au distrus natura sau fauna, din contra.…. altfel, de atatea mii de ani de cand exista oierit nu am mai fi vazut nici macar o frunza sau o caprioara.….…… Se pare ca fauna este destula, din moment ce parlamentarii-vanatori si-au facut o lege special pentru ei si impotriva ciobanilor.… “Jurnal de bord” lansati o falsa problema de dezbatere.…. de fapt, noi nu mai avem nevoie de 600 de parlamentari care nu muncesc, nu gandesc, doar incaseaza bani degeaba si isi maresc pensiile nesimtite.…. sa ramana cei 300, cum s‑a hotarat la referendum, sa ia salarii cat pentru 600, dar sa dovedeasca cu raport de activitate defalcat pe zile (inclusiv cele cand zic ca sunt in teritoriu.… probabil la vanatoare) si sa nu mai indrazaneasca vreodata sa zica : (citez din emorie) o sa schimbam legea, am votat‑o, dar nu am citit‑o toata, este de pe vremea lui “impuscatu‘”.…. mare rusine cu asa scuze !!!!
14:12
daca vrea cineva sa ocroteasca natura ar putea sa NU MAI TAIE toate padurile :)) cap de guma
14:12
14:12
Se pare ca nu mai avem nevoie de ciobani…avem parlamentari!
13:12
Avem nevoie de ciobani pe cimpii,povestea este ca sunt populate la ora actuala institutii de stat cu “ciobani” care le strica imaginea ciobanilor adevarati.…!?
13:12
Vor sa depopuleze muntii pt a‑si duce opera de globalizare a Romaniei la bun sfirsit iar singurii care le mai stau in cale sint acesti ciobani cu turmele lor !
13:12
jurnal de bord al unora care au luat‑o la “bord” permanent — treziti-va fraierilor
13:12
-s‑a oiert mii de ani si fauna tot aici este , povestile tampite ca ciobanii distrug natura este o aberatie de doi bani a unor minti bolnave , da-va‑n branza mea!
13:12
VAnatoarea este un loc unde Coruptia se organizează. Este organizarea Mafiei romanesti, care odată formată este extrem de greu de dezintegrat. De aceea serviciile de profil ar trebui sa aiba in vedere FIECARE actiune de vanatoare care se organizează. Acei oameni nu vanează, organizează infractiuni !
12:12
… GOLANII de MANGLA din ultimii 25 de ani au nevoie SĂ CUREȚE terenul de autohtonii crescători de animale care natural MONITORIZEAZĂ toate zonele mai ferite , ca să poată ei să profite de SUBVENȚII sau SĂ LE MĂTRĂŞEASCĂ în voie , e vorba pe toată ROU de multe zeci de miliarde euro în următorii ani …
11:12
Uuuuooooooo!!!!!,dezastru cu Romania
11:12
Mulțumim UE, tu ne-ai adus la cunoștinţă că: porci au pestă, găinile au gripă, vacile au limba albastră, cu alte cuvinte nimic din ce producem nu e bun
11:12
Ciobanii nu distrug nimic, doar cativa lastari dar iasa alte mii. Oile hranesc pamântul, pâdurea. Pâna acum au facut bine, acum fac rau. Daca sistemul l vrea sa mâncam plastic, lapte praf, vai mama lor si,a noastra!
9:12
Stamosii nostrii DACII erau un neam de oieri pacurari,deschideti cartile de istorie si cititi cine erau tracii,getodacii,dacii vedeti columna lui Traian si lamuritiva domnilor sarlamentari!
11:12
Strămoșii noștri credeau în zeități, nu în Iisus. Ce facem? Renunțăm la creștinism? De ce trebuie să facem exact ce făceau ei, deși au trecut 2000 de ani și lumea s‑a schimbat radical?
Eu nu zic că trebuie renunțat la oierit, ci că trebuie să găsim argumentele corecte. Invocarea unor strămoși morți e doar dovada că n‑avem argumente valide legate de prezent. Întrebarea este mai avem AZI nevoie de ciobani? Și, dacă da, cum îi sprijinim și cum le explicăm ce reguli trebuie să respecte la rândul lor? Le dăm like pe facebook, țipăm că ei păstrează tradițiile dacilor și pe urmă cumpărăm telemea Danone de la prăvălie?
9:12
Ne plac ciobanii sa ramina cu noi!
8:12
in afara de cei asa zisi ciobani din parlament, daa!
8:12
DA,AVEM,EI REPREZINTA IDENTITATE NATIONALA,CULTURA DACICA,VALORI ALE ACESTUI POPOR DISTRUS DE DESCREIERATII DIN POLITICA.….…..
0:12
Pentru ce sa tii oi , nu sunt supermarketurile pline de brinza !
23:12
Eu cred că parlamentarii români înainte de a face legi ar trebui să-și miște slăninile pe teren,să vorbească cu lumea,să analizeze cum stau lucrurile,apoi să pună pe hârtie variante pe care să le discute cu colegii și-abia apoi să scoată legea iar totul trebuie făcut cu bună credință și în beneficiul poporului nu doar al lor.
21:12
sa facem tarcuri pt vinat si sa le dam drumul la semnal ca la balc
18:12
Adevarul este ca stau cu turmele toata iarna pe izlaze pana primavara , iar primavara iarba ioc pt. vacile satului.
18:12
Cunosc eu un amarat de cioban din Stanesti Gorj care a omorat sute de caini , chiar si mie mi‑a omorat 5 , si atunci ei de ce sa tina zeci de caini ?
11:12
Totuși nu putem generaliza un caz particular.
12:12
Ai dreptate nu trebuie sa generalizam , eu dupa aia am suferit f . ..mult am facut depresie , iubesc f ff .. animalele.
18:12
de unde a plecat poporul roman crescator agricultor asculta parlamentarule daca ne iei sil dreptul asta sa vrem .noi singe nu pamint
16:12
Nu cred ca ciobanii au distrus padurile,ci hotii care le au vandut,s au imbogatit si acum vor sa gasim pe altii vinovati!AVEM NEVOIE DE CIOBANI SI DE TOATE PRODUSELE ROMANESTI!
17:12
Nu despre păduri e vorba, ci de vânat. Prezența stânilor alungă vânatul. Nici asta nu e un lucru bun, pentru că vrem să mai avem și animale sălbatice în păduri. Trebuie găsit un echilibru.
8:12
Jurnal de bord Nu tăiem pădurea, vânatul nu va pleca de acolo!
11:12
Ba da, va pleca, pentru că vânatul nu stă în preajma stânilor. Trebuie să fim conștienți că orice activitate umană, oricât de ecologică ar fi ea, este o intruziune în spațiul vital al animalelor sălbatice. Este o confiscare a teritoriilor lor. Și tocmai de aceea trebuie să practicăm cu grijă oieritul, dacă vrem să mai avem și o faună naturală.
14:12
Jurnal de bord vinatul e ptr demnitari nu ptr oamenii fraieri si ptr strainii din alte colturi ale lumii acre vin cu bani grei si le umple pungile kurvelor fara impozite dar distractie la maxim
14:12
Jurnal de bord ‚vad ca va place sa repetati acelasi lucru.Padurea apartine animalelor si populatiei ‚nu celor ce joaca bambilici.Au defrisat au distrus,va place?Fauna?Despre asta vorbiti?Vegetatia naturala are un fond primordial forestier caracteristic ‚defrisand padurea ce se intampla?Ce se intampla cu fauna?Ati gasit vinovati,ciobanii,oile caprele, vacile,cainii.Ati facut camp de vanat tuturor europenilor la noi in tara.Aveti tupeu nu gluma !
14:12
Ce ar fi sa scrieti si pretul vanatului in functie de rasa animalica .Lupi,ursi,caprioare,vulpi,pasari,etc.Toate incep de la 1000 de euro in sus.Tarif pentru vanatorii straini ce vin la vanat in tara.
16:12
Cine mai vrea sa distruga si oieritul?Vreti sa aduceti branza si lapte din import nu va e RUSINE ? De ani si ani este aceasta traditie si a mers f.f.f bine,acum ce vret? Ati venit cu gripa aviara,g.porcina.…..etc.padurile unde‑s impuscati mii de animale pe dom.Tiriac si alte domenii , deci , mai aveti ceva de furat??? Huuuuoooo
16:12
Brânza și laptele din import sunt deja pe rafturi de ceva vreme. Și oieritul n‑a dispărut. Deci nu asta e miza.
8:12
Jurnal de bord Cererea acoperită prin producţie proprie se ridică la 1,5 miliarde de euro anual. Nu ţi se pare o miză suficientă pentru importatori şi producătorii din vest care sunt subvenţionaţi la greu?
12:12
Mi se pare că majoritatea celor care comentează aici și se plâng de distrugerea României se vor duce în următoarele zile la prăvălie și vor cumpăra brânză și lapte produse în ferme industrializate. Și cam la asta se rezumă marea susținere a oieritului: niște fraze bombastice pe facebook. Iar patriotismul de tip facebook nu prea ajută. Patriotism adevărat e atunci când nu te bați cu pumnul în piept, ci faci lucruri în favoarea țării tale. Când cumperi produse românești, când încetezi să șterpelești, să minți și să dai șpagă.
Nu e nevoie de nu știu ce forțe oculte care să distrugă România, ne descurcăm singuri cu mare pricepere.
13:12
Jurnal de bord — fii pe pace , eu cumpar cu predilectie produse romanesti . Numai sa fie de calitate !
15:12
Jurnal de bord va inselati dand pareri,eu stiu ce inseamna sa cresti:vaci,porci,sa ai purcei la scroafa,sa pazesti oile,sa aduci fan cu carul,sa ai toate pasarile si animalele domestice in curte si sa consumi produsele lor!asa ca multumesc ca va dati cu parerea si-ncercati sa explicati ce‑i patriotismul!Sigur nu ati incarcat cu furca gunoi de grajd sa l duceti in camp sa‑l imprastiati ! EU , da!