Pentru oricine pricepe puțină economie, nu la nivel de expert, ci doar atât cât să înțeleagă mecanismele ei simple, e limpede că programul de guvernare al PSD este un basm de adormit copiii. Problema e că, fiind pentru copii, a fost votat cu mult entuziasm de oameni care se pricep la economie cam tot atât cât un copil de patru ani. Îmi pare rău s‑o spun, dar foarte mulți dintre români, mai ales cei din mediul rural și cei în vârstă sunt complet pe dinafară când vine vorba de a funcționarea unui stat și a economiei sale.
Prima gogoriță a fost cea cu mărirea salariului minim pe economie. Toți cei ce urmau să beneficieze de această măsură s‑au bucurat că o vor duce mai bine, dar lucrurile nu stau chiar așa. Dintr-un motiv simplu: orice patron de afacere pe care îl obligi să plătească mai mult angajaților va alege una din două căi ca să-și rezolve cheltuielile mai mari la care l‑ai obligat. Nu e nimic nou, nimic de care să nu se știe deja, metodele astea sunt binecunoscute tuturor, inclusiv celor de la PSD.
Prima metodă este cea legală, adică patronul va crește prețul produselor pe care le vinde. Creșterea prețurilor duce la inflație în economie și va influența pe toată lumea și atunci ar trebui să ne întrebăm: la ce bun să se mărească salariul unora, dacă toată lumea va plăti mai mult pentru mâncare, haine și celelalte lucruri de care avem nevoie în fiecare zi? A doua metodă e aia ilegală: patronul își trece angajații cu normă parțială și le dă o parte de salariu la negru, fără taxe. Mai puține taxe înseamnă mai puțini bani la buget, mai puțini bani pentru pensii, pentru investiții și salarii ale bugetarilor. Aceeași întrebare: ce mare scofală ai rezolvat mărind niște salarii, dacă îți faci singur o gaură în bugetul de stat?
A doua gogoriță a fost cea cu mărirea pensiilor. Hai să dăm pensii mai mari. Ok, foarte bine. Dar de unde luăm banii? Că vrei să reduci taxe, zici că nu mărești impozitele, deci de unde scoți mai mulți bani? Din nou, sunt două soluții. Prima e să te împrumuți, adică să pui o povară din ce în ce mai mare pe generațiile viitoare. E ok să facem așa ceva? E bine să cheltuim azi în contul copiilor noștri? A doua cale este să stimulezi creșterea economiei. Dar cum să crească economia când, pentru a plăti pensii și salarii mai mari statul renunța la investiții? Cum să crească economia când spui pe toate posturile de televiziune că multinaționalele scot banii din țară și susțin financiar protestele din stradă? Ce oameni de afaceri normali la cap vor veni să investească aici dacă cei care guvernează România transmit astfel de mesaje aberante?
Aș putea continua cu exemplele de acest gen. Văd că zilele astea se mai povestește despre o gogomănie marca PSD: ieftinirea medicamentelor. Vlad Petreanu a descoperit ceea ce știu deja toți cei care au lucrat vreodată în distribuția de medicamente. Dacă încerci să forțezi producătorii de medicamente să ieftinească un produs mai mult decât vor ei, îl retrag de pe piață. Și rămâi în farmacii doar cu produsele alea scumpe. Adică în loc să ieftinești medicamentele, le scumpești.
De ce fac asta producătorii de medicamente? Pentru că pot. Pentru că prețurile în multe țări europene se stabilesc în funcție de prețurile din alte țări din jurul lor, adică se aliniază unii la ceilalți și asta înseamnă că dacă ieftinește România un medicament, îl vor ieftini și nemții, și francezii, și dracu’ știe câte alte țări. Așa că nu mai bine îl retrag de pe piața românească? Că nu‑i obligă nimeni să‑l vândă aici. Și chiar dacă un medicament ieftinit nu e retras de producător (să zicem că e bun la suflet și nu vrea să ne pedepsească) distribuitorii de medicamente vor avea posibilitatea să‑l importe cu preț mic și apoi să‑l exporte în alte țări unde prețurile sunt mai mari. Deci tot nu‑l pupăm în farmacii.
Parcă și văd reacțiile pensionarului frustrat: Să le interzică, dom’ne, să exporte medicamentele! Să‑i oblige să le aducă în România la preț mic! Oare votantul PSD înțelege că libertatea presupune inclusiv dreptul de a face ce vrei cu produsele tale? Că poți să le vinzi unde vrei sau să le dai foc, dacă așa ai chef? Și că nu e normal să te oblige nimeni să le vinzi la un preț impus?
Măi oameni buni care ați votat PSD, problema nu sunt producătorii de medicamente, nici multinaționalele. Problema e că oamenii ăștia pe care i‑ați votat n‑au nici un fel de idee cum trebuie făcut să crești economia țării, ca să trăim toți mai bine. Ei știu să cheltuiască banii pe care îi fac alții, dar nu știu să producă ei bani mai mulți. Și foarte curând o să aflăm asta pe propria noastră piele. Pentru că programul de guvernare PSD e prea frumos ca să fie adevărat. Și pe mine viața m‑a învățat că atunci când ceva e prea frumos ca să fie adevărat, precis nu e adevărat.
Dar, ca să pricepem dracului o dată pentru totdeauna că toate astea sunt niște baliverne electorale, eu vreau să guverneze PSD. Poate ne-om învăța minte și ne-om duce la vot data viitoare.
19:02
Si eu sunt de acord ca trebuie lasati sa-si rupa singuri gatul si sa culeaga dezamagirea celor care i‑au votat
19:02
PSD=GUNOI
19:02
La gunoi cu pesede
15:02
Nu inteleg de unde GRIJA asta despre ce fac CEILALTI… Daca nu stiu ce fac…lasati‑i sa-si “rupa” gatul…si la alegerile viitoare…apoi veniti voi…cu altul mai bun… Sau exista frica asta ca programul va reusi…si atunci se naste intrebarea si frica “CE NE FACEM” ???!!! mai guvernam si noi???!!!
14:02
De va i‑a dracu nu e mai bine?
8:02
opozitia vrea la guvernare cu ori ce pret .dar nu v‑ati gindit la urmatorul aspect natarailor .sa presupunem ca iohannis cu toata liota ajunge la guvernare ;cum credeti ca guvernati ?? taind facilitatile pe care le‑a dat guvernul psd ??nu credeti ca in secunda doi strazile bucurestiului vor fi pline ???pentruca nu mai accepta nimeni taieri si atunci daca bugetul este nesustenabil de ce nu‑i lasati pe ei sa-si rupa gitul nu voi .sau interesele sunt atat de stringente incit nu conteza cum ve-ti guverna gen ciolos nu??mai natarailor nu aveti sanse pentruca lumea v‑a citit cine sunteti si interesele cui le aparati .asa ca s‑ar putea sa nu mai vedeti guvernarea cu o astfel de politica .ma uitam zilele trecute la predoiu vesnic candidat cum a primit el sarcina sa refaca codurile penale si cit de repede le va face .inaintea psd .dl predoiu mai bine stai jos ca nu mai vrem sa faci tu coduri le-ai facut pe astea si sunt atit de bune incit trebuie sa o luam de la capat .
8:02
Cand aguvernat PSD pentru oameni? Cand isi faceau averile? Intreaba‑l pe Dragnea cum si‑a facut imperiul?
11:02
Numai basescu a guvernat cu grija fata de oameni. Le-au luat cam tot
8:02
Eu nu.
8:02
Cu aia, care nici macar atita nu stiu ca care oras este capitala tarii, sau cine este presedintele, cu aia merg aceste gogomanii. Dar asta era de stiut inainte de alegeri. Cind nu stii sa citesti, sa scrii sau sa socotesti, cind pui stampila acolo unde iti indica cineva care iti da o suta de grame de tarie, atunci sa nu ne miram ca nici dupa 27 de ani populatia tarii nu au invatat minte.
7:02
Chiar si asa noi vom suferi.vor creste preturile.v‑a creste somajul .etc… In ceea ce priveste abuzul in Justitie nu prea mi se pare ca e la un nivel atat de ridicat.Hotii care au distrus tara se plimba linistiti cu averile neconfiscste.etc
7:02
Da.sa guverneze conform programului din campsnie.nu hoteste cum procedeazs ei.Ch
2:02
Rusine pentru Romania, un guvern condus de hoti, penali cu dosare pe rol in instanta si corupti iar presedintele psd.ului — puscarias dovedit cu inca un dosar pe rol in instanta. Nicaieri in lume, in intreg mapampondul nu mai gasesti o tara democrata sa fie condusa de asa ceva !
6:02
penalii cui? penalii lui kovesii — statul tau de drept?
7:02
Esti proasta de puti ! Kovesii i.a pus sa fure ??
11:02
Ti se cam vad tresele
23:02
Ai dosar penal ?
0:02
Mai in toate guvernările in care au fost PNL,PDL,PD,când nu le‑a ieșit “bugetul” la borduri,telecabine și alte “obiectivelor turistice“de investiții(nr.boala lor !)S‑au retras în opoziție,reluind manifestarea de frustrare! Dreptul se castiga la vot!
2:02
Taci ma si dute si plateste.ti cultul la popa si cumparati loc de veci. Daca au reusit prin vot 4 ani pot fi hoti si pot fura caci ti.au marit si tie pensia. Bravo pupatorule de cururi penale si lingaule.
23:02
Da dar Iohanis si Bruxelles nu vor. Nu romanii hotarasc cine sa guverneze Romania.
2:02
Ba chiar poporul hotaraste cine.i guverneaza. Prin vot esti ales dardaca nu guvernezi bine poporul te poate da jos.
10:02
Gigel Vilait Prostii. Teoretic ai dreptate, practic nu este asa. Cat despre guvernanti, nu vezi ca Iohanis +DNA+ Bruxelles vor sa dea guvernul jos prin decapitarea celor care deranjeaza? Ptr a obtine puterea totala si colonizarea totala a tarii. Uita-tew mai bine omule.
22:02
Si ALDE! Ca e coalitie de guvernare!
21:02
Sorine, gata, te-au luat în vizor. De acum te dai și tu cu liftul în comment section pe blog. “Sus, jos, sus, jos,jos, sus. Nu! Hai jos ca etajul nostru e mai bun! La voi e sus. Huooo!“
Și ne miram ca ne-am blocat cu țara între etaje și ăia de la depanare sunt beți. :-))))
20:02
Lasssssssssssiiiiiiiiiiiii.
17:02
Frustratii sa giugiuleasca barzoiul si sa merga la vot dilimanii.
14:02
Ce ar fi sa plece in .…masii in GERMANIA si acolo cu neamurile lui jegoase sa-si faca guvernul lui ??? Acum nu il insult pe BOU ‚ci i‑mi exprim dreptul la libera cugetare , MORTII MATII DE NEMERNIC NAZIST .!!!!
19:02
Invata intai sa scrii, apoi fii politicos si mai tarziu comenteaza!
11:02
“I‑mi” pare ca nu prea sunteti roman dupa cum scrieti. Nu va suparati dar, primele lucruri pe care trebuie sa le dovedeasca un individ pentru a sustine ca face sau nu parte dintr-un neam, sunt sa stie sa vorbeasca si sa scrie corect in limba neamului respectiv. Din punctul asta de vedere presedintele este mai roman decat dumneavoastra. Si, in plus, din ce motiv credeti ca ar trebui sa plece in Germania mai mult decat oricare dintre noi? E nascut aici, e cetatean roman, are o sotie romanca, vorbeste si scrie perfect romaneste, nu injura pe nimeni. Faceti-va o mica analiza si, poate, reusiti sa intelegeti ce inseamna sa fii om, inainte de a fi roman. Nu aveti nici un merit ca sunteti roman. V‑ati nascut aici. Asta nu‑i nici meritul si nici vina dumneavoastra.
14:02
Cred ca protestele nu si-au atis tinta.Tinta nu a fost apararea Statului Nedrept creat de Basescu si predat luiJohanis pentru a continua directivele tatuculi lor SOROS ‚ci daramarea guvernului .Balciul din Prlament pe Ordonantae,dovedeste ca nu ati atis tinta.Pana si CCR are frica sa se pronunte pe constutionalitatea Ordonantei 13.S‑a mai vazut cum un judecator de la CCR ‚a fost arestat intrucat s‑a opus dispozitiei luiBasescu.Despre ce stat vorbim ‚despre ce lupta impotriva coruptiei vorbim.Depre lupta lui Johanis impotriva cualitiei de guvernare pentru a lua puterea si tatra? inapoi.!!!
19:02
Bine ca mai exista si unii care au inteles. Din pacate, putini…
2:02
Poporul nu doreste sa fie guvernat de hoti si penali corupti cu dosare pe rol in instanta si de puscariasi !
6:02
tu si gasca ta din strada esti poporul?
11:02
Gigel Vilait lozinci. Nu confunda poporul cu un grup galagios
11:02
de ce nu doar i am votat
10:02
In plus, la cit au furat in totii anii cit au fost la guvernare poate ca s-=au saturati si s‑au si plictisit!
19:02
Sa vina basescu, ca n‑a furat, asa‑i?
10:02
Corect.Cel mai bun si sustenabil program,pana acum,mi s‑a parut cel al lui Basescu-Boc.Ala cu “se taie 25%”.Si au dat si bani pentru investitii.Si ce investitii:teren de fotbal in panta,piscine neracordate la apa,sali de sport prin comune cu cativa locuitori,locuri de joaca prin mlastini si multe alte “realizari”.De asemenea,mi s‑a parut exceptional si programul lui Ciolos,ala de satira si umor,“Romania 100”,parca.Ala,plin de “bun simt” si de nimic altceva.Il stiti pe Ciolos?E ala,venit la Palatul Victoria catarat pe cadavrele celor morti la Colectiv.Pentru ca,desigur,guvernul trebuie sa demisioneze daca ia foc un club de noapte.Daca e guvern PSD.Daca e “guvernul meu”,poate schimba si Codul Penal prin Ordonanta de Urgenta,ca madam Pruna,ca nu se ofenseaza nimeni.Daca e guvern PSD,DEMISIA,CORUPTII,huo!Si,aici intervin “lozincarzii” ca tine.Dar,bine ca esti tare si “#rezisti”.
12:02
Judecățile comparative nu duc nicăieri. Nu e vorba de alții. E vorba doar de programul actualului guvern. Ar trebui să fim mulțumiți doar pentru că ni se pare mai bun decât al celor precedente? Sau putem avea niște pretenții mai mari?
12:02
Jurnal de drum Nu neaparat,dar,am putea sa‑i lasam,sa vedem daca se tin de el.Sau,nu e voie?
6:02
Paul Salagea Păi nu exact asta spun în articol? Să‑i lăsăm să vedem pe unde scot cămașa.
10:02
Domnule Barsan despre abuzurile din justitie si deciziile de la CEDO ce spuneti??
2:02
Nu este nici o decizie de a da gratieri de la CEDO. A u spus sa se ia masuri in viitorul apropiat, deci se pot construi penitenciare. Daca. i libereaza ii duci tu acasa la tine sa le dai mancare ca sa nu fure iarasi caci locuri de munca nu sunt
9:02
Şi eu vreau ca guvernul să guverneze, să pună, adică, legile în aplicare, parlamentul să legifereze, juridicul să urmărească respectarea legii, indiferent de partid, în interesul societăţii şi al indivizilor ca membri ai societăţii, nu deasupra societăţii.
2:02
Da,.dar nu asta , alt parlament format din politicieni curati nu hoti si penali corupti cu dosare pe rol in instanta.
2:02
La voi care aveti 100 de ani e bun guvernul caci va pus cati.va leuti la pensie ca la lingai dar la copiii si nepotii vostrii nu va ganditi. Sunteti senili si faceti politica.
8:02
Stimate domn, Eu aş dori ceea ce toată lumea doreşte: instaurarea legii. Nu schimbarea parlamentelor sau a guvernelor e importantă, ci instauraea legii, pe care orice guvern, orice parlament, oarice sistem juridic să fie obligat să o respecte. Schimbările care nu conduc la instaurarea legii nu folosesc la nimic. Guvernul actual nu a înţeles care îi e menirea şi ar trebui să lase locul altuia, dar asta e aspectul concret al nevoii de instaurarea legii, care să oprească fărădelegea.
9:02
Tendentiozitatea si caracterul manipulator al articolului imbraca cele mai jegoase abordari . In conditiile in care contesti sustenabilitatea acestui program exhaustiv de guvernare se impune ‚sa il compari cu un program de guvernare al altui partid care sa-ti indeplineasca exigentele . Nu o faci , deoarece nici unul dintre celelalte partide nu a prezentat in campanie si nici nu are un astfel de program . Pe cale de consecinta , atacind un guvern cu un program coerent fara a‑l compara cu altul optim , legitimezi dincolo de malitiozitate o guvernare haotica obedienta ocultei interne si internationale cum a facut‑o si ar face‑o GUVERNUL MEU …
12:02
Abordarea nu este deloc jegoasă. Este obiectivă. Programele de guvernare nu se compară între ele, ci se compară cu legile economiei. Dacă încalcă legile și nu este fezabil, nu contează ce au făcut alte guverne. Nu înțeleg deci de ce trebuie întotdeauna să comparăm partidele între ele. Nu suntem în stare să formulăm niște pretenții la care toate trebuie să se ridice?
18:02
Domnule Tomei Dorin, articolul nu este despre programul PSD (de altfel, nici nu are cum, in trei randuri nu poti analiza nici macar o masura din acest program) ci, pur si simplu, despre jos PSD. Jurnal de drum (ah, poetica denumire pentru un izvor de fake news) nu are treaba cu vreo comparatie, cu inexistenta vreunui alt program al vreunui alt partid, el are ce are cu PSD. Nu‑i asa, Jurnal de drum de care moare cainele precum prostul de grija altuia?
6:02
Liviu Bordaş Îmi arătați un singur exemplu de fake news pe acest site? Că vreau și eu să‑l văd.
7:02
Liviu Bordaş Aveți parțial dreptate: articolul nu este despre programul PSD neapărat. Este despre populism și nenorocirile pe care acesta le aduce românilor. Care sunt atât de proști încât cred că e vorba de PSD versus PNL sau USR. De fapt e vorba de faptul că suntem mințiți de zeci de ani, de la comuniști încoace. S‑au scris mii de cărți de economie care explică metodic de ce nu funcționează genul de abordare pe care ni‑l propune PSD (similar ca logică cu cel al PCR: statul vă dă, voi fiți cuminți și votați-ne), dar noi ignorăm toate această expertiză și ne iluzionăm că de data asta, la noi, vor pica bani din cer.
8:02
Jurnal de drum Tocmai am citit articolul. Abordarea este una subiectiva din perspectiva mea. Pentru simplul fapt ca exprima punctul de vedere al celui care a scris articolul. Discutiile ar putea fi foarte lungi. Daca e bine sau nu sa se mareasca salariul minim pe economie. Daca e bine sau nu sa adopte guvernul o anumita masura in ceea ce priveste medicamentele. Daca e bine sau nu sa deranjam multinationalele… Eu am sa va spun punctul meu de vedere. Da, eu cred ca e bine sa se mareasca salariul minim pe economie. Pentru ca cel actual nu se pupa cu cosul zilnic. Oricum am lua lucrurile, este discrepanta intre puterea de cumparare si produsele de pe piata. Insa nu stiu de ce neaparat cresterea salariului minim trebuie automat sa duca la marirea preturilor. Cum ar fi daca mai multi angajatori ar renunta la a vedea business-ul lor doar ca o modalitate de a baga ei ceva in buzunar? Cuam ar fi daca si angjatorii romani si cei din multinationale are incepe sa investeasca in oameni? Sa inteleaga ca pana la urma resursa umana e cea mai valoroasa resursa pe care o au?Ce mai era… Aaaa…da. Medicamentele. Pana la medicamente, cum ar fi daca am face lucruri care sa previna nevoia de medicamente? Cum ar fi sa ne schimbam noi mentalitatea si sa incepem sa procedam diferit? De exemplu sa ne miscam fundul la sport, sau sa invatam sa nu mai fim atat de dependenti de tot soiul de lucruri… Sa gandim diferit. Asta de nici nu tine de nici un guvern. Oricare ar fi coloratura lui politica. Tine de noi. Nici un guvern si nici un partener strain nu o sa ne trateze cu respect pana nu incepem noi sa ne respectam suficient. Stam in strada si tot cerem schimbare. Cum ar fi sa incepem cu noi? Cu noi insine. Cum ar fi?
10:02
Jurnal de drum Prostii
15:02
Jurnal de drum A cataloga pe cineva“care sunt atit de prosti” va descalifica.… sunteti elita?.…. Invatati sa comunicati si apoi.…. Altfel veti ramane un “scriitor” .… dezagreabil
9:02
Nu mai bine obligati sa guverneze pt.noi?
Jos lsbele de pe Judtitia independenta nu cea corupta.etc…
9:02
Chiar crezi ca “ne vom invata minte”? Slabe ssnse.Fupa ce v‑a disparea generatia mea si nici atunci
19:02
Si atunci?
6:02
Cred, de fapt sper, că ne vom învăța minte să nu mai ignorăm alegerile și să ieșim la vot.
8:02
daca ‑i frumos si bun programul de ce nu a inceput cu el si a inceput prin ordonante de modificare a codurilor penale ‚gratiere etc ?
2:02
Kakatii si lingaii si pupatorii de cururi penale nu vad asta pt ca le.a pus si lor ceva banuti la pensie si la salar ca la orbeti si fraierii mor de incantati si fericiti .
8:02
Să admitem că nu toți cei care au votat PSD ul știau ce votează, în schimb cei care nu au votat PNL ul știau de ce n ‑au votat.PNL ul n‑a avut program de guvernare,în timpul campaniei nu au știut să spună decât Ciolos prim ministru si jos penalii. Acest lucru nu face bine tarii nici chiar PNL ului isteric.
12:02
PNL și programul lor e o altă poveste, am spus‑o mai demult. Aici vorbim despre fezabilitatea programului PSD, care n‑are nici o legătură cu PNL sau alt partid. Are legătură cu legile și modul de funcționare a economiei.
19:02
Jurnal de drum si care e Solutia? Ciolos, nu? Ca a avut ditamai programul de 1 pagina si l‑a facut praf si pe ala
21:02
Sorin Anghel N‑ar strica o oarecare detaliere,să putem înțelege ce vrei să spui.
8:02
cel mai ieftin si mai comod ar fi sa se duca naibii psd-ul
19:02
Fleosk!
22:02
Nici nu mă așteptam la altceva de la o cimișoreancă de frunce ! De ce nu te duci tu la clanul țigănesc sa le dai lecții de democrație , pupacioasa mică fara neuroni ?
2:02
Adriane, esti un pupator de cururi penale, doamna nu este. Voi lingaii nu va intereseaza caci hotii fura tara daca va da si voua ca la orbeti, bine este pentru voi .
7:02
Gigele , se vede că împarti neuronii doamna , fruncea fruncelor ! Sucestiv nume , Gigel , spune tot !
7:02
Oare ce se întâmplă cu țara asta? În sfârșit cineva are un program de guvernare bun,dar unii nu‑l pot accepta numai pe motiv că e PSD ul la putere. Răutatea asta ne va pierde. Cei cu bani nu‑i pot înțelege pe cei mulți care au votat în cunoștință de cauză PSD ul.
8:02
crezi ca toti cei care au votat psd erau in deplina cunostinta de cauza ??????mai citeste o data articolul si vezi daca‑l intelegi
8:02
Citiți articolul. Ajută la înțelegere. Un program de guvernare nu este bun doar pentru că pare convenabil pentru unii. Trebuie să fie fezabil. Și să nu ne ducă la mai rău.
2:02
Program bun ???, legi pt hoti facute noaptea !, sta poporul in strada de 3 saptamani pt a pazi hotii.
6:02
Gigel Vilait hotii din strada striga hotii
7:02
Esti o pupatoare de cururi penale si pentru cati.va banuti in plus stai cu gura cascata si capra in fata penalilor. Pensonari lingai si senili.
7:02
tu est pupator de cur a lui iohanis — kovesi — statul tau de dret
23:02
Sa.i sugi pula lu Iohanis , muisto urata !
22:02
ASA SANDELE
22:02
EU NU VREAU
22:02
Eu vreau sa mearga dracnea si tariceanu la bulau…te oftici?
22:02
Dacă citeai articolul nu mă întrebai asta. 🙂 Cititul te face mai deștept.
6:02
Poftim l am citit …cam lung si nu spui nimic nou …si chiar nu ma simt mai destept ca ti am citit articolu …nu …nu vreau sa guverneze psd
7:02
Dar acum știi că nu mă oftic 😉
19:02
Asa se merge acum la bulau, ca vrea Sandel?
19:02
Nu tataie …la bulau se merge cand esti bagabint ..sa vedem ce zic judecatorii…Sorin Anghel
2:02
Acolo vor ajunge .