Într‑o lume în care muzica pare să se îndrepte vertiginos spre a deveni o înșiruire de sunete repetitive, însoțite de câteva versuri lipsite de orice substanță intelectuală, premiul Nobel pentru literatură acordat lui Bob Dylan este cu siguranță ceva foarte ciudat. Cine e individul ăsta care merită ditamai recunoașterea internațională? Ce naiba a scris, că parcă e cântăreț, nu? De când iau cântăreții premiul Nobel pentru literatură? Nici măcar n‑are voce…
Nouăzeci la sută dintre cei pe care i‑am întrebat au admis că, de cele mai multe ori, nu ascultă versurile unei melodii. Piesele au devenit o componentă ritmică, un fond sonor plăcut sau dimpotrivă, funcție de gusturile muzicale personale. Și nu știu să spun dacă e vina artiștilor moderni că au simplificat versificația până la nivelul retardului mintal sau ei doar s‑au adaptat la lipsa de atenție a publicului. Dar știu că există artiști care niciodată n‑au compus o piesă fără să aibă o poveste de spus prin versurile ei. Mă gândesc la Lennon și la Sting, de pildă. Și la mulți alții. Iar printre ei, undeva în frunte, se află și Bob Dylan.
Puțini mai știu azi că Dylan compune și cântă de peste 50 de ani. Și mai puțini știu că o mulțime din piesele lui au fost reluate și remixate de alți artiști, făcându-le din nou celebre. Și încă și mai puțini au urmărit temele pe care le‑a abordat prin versurile sale, versuri care niciodată nu sunt scrise la întâmplare. Adeseori sunt criptice, se pot doar ghici sensurile lor, iar Dylan a fost întotdeauna zgârcit cu explicațiile în privința gândurilor sale artistice. A influențat prin arta sa generații întregi și și‑a pus o amprentă inconfundabilă pe muzica nord-americană. Dar a fost oare cu adevărat un poet?
Într-un anume sens, da. Un poet neînțeles pe deplin, mai degrabă dornic să rămână departe de public și de faima mondenă, adesea prea acid în replici și cu siguranță un nonconformist. Un artist cu calități vocale cel puțin discutabile. Un ciudat cu reacții imposibil de prevăzut, un capricios, un vanitos adesea. S‑a reinventat de nenumărate ori, simțind schimbările din pulsul societății și a avut de fiecare dată punctul său original de vedere asupra lumii. Nu asculți Dylan pentru vocea sa remarcabilă, nici pentru orchestrații elaborate. Asculți Dylan pentru poveștile pe care le spune.
Juriul de la Stockholm nu ne‑a obișnuit până acum cu alegeri atât de neașteptate. De ce acum? Nu știu. De ce Dylan? Nici asta nu știu. E limpede însă că ne așteaptă încă o surpriză din partea artistului: nepăsarea completă cu care tratează premiul acordat. Ai putea spune chiar cu un fel de insolență: n‑am nevoie de premiul vostru. Și, așa cum îl percep eu pe Dylan, chiar cred că nu are nevoie de el. Ca să‑l parafrazez: I used to care, but things have changed.
De aia cred că premiul Nobel pentru literatură a fost greșit acordat anul ăsta.
Lasă un comentariu