Dacă ar fi să ne luăm după Academia Americană de Film, tot ce îți trebuie pentru a câștiga Oscarul pentru cel mai bun film este un scenariu de calitate, nici măcar ăla original, și — eventual — vreun actor debutant nițel mai răsărit într-un rol secundar. Pentru că “12 years a slave” nu excelează în nimic altceva, după cum tot Academia ne spune. Toate premiile pentru categoriile tehnice au fost adjudecate de Gravity: regie, montaj, imagine, coloană sonoră. Cei mai buni actori în rol principal și secundar au venit din “Dallas Buyers Club”. Celalalte premii s‑au risipit între alte producții.
Și, cu toate astea, “12 years a slave” e marele câștigător. N‑am văzut filmul, aud însă că are recenzii reținute sau mai degrabă proaste. Numai că în anul morții lui Mandela nimeni n‑a avut curajul să dea premiul altei producții. Este exact cum a spus Ellen Degeneres: avem două opțiuni, unu — să câștige “12 years a slave” și doi — să fim toți niște rasiști. Așa că mă întreb dacă nu cumva acest film a fost făcut, în mod speculativ, exact cu scopul de a profita de această conjunctură. În fond nu e greu să te pregătești cu scenariul și cu o distribuție cvasi-necunoscută și să lungești filmările până când moare Mandela, despre care se știa că nu mai poate rezista prea mult.
Știu, sunt cinic, n‑o fi fost chiar așa. Rămân la părerea că genul ăsta de filme sunt o formă de a specula vinovăția pe care rasa albă o resimte încă. Și uneori mă gândesc că sentimentul ăsta de vinovăție nu trece pentru că — de fapt — în adâncul sufletului ne știm încă rasiști. Ca să ne treacă — sentimentul, nu rasismul — acordăm câte un premiu ca să ne simțim măcar o vreme conștiința ușurată. De pildă un Oscar.
Castigatorii Oscarurilor 2014: 12 Years a Slave — cel mai bun film al anului
Cea de‑a 86‑a gala a premiilor Oscar si‑a desemnat luni dimineata castigatorii, la Dolby Theatre din Hollywood, Los Angeles. Printre marii castigatori ai Oscarurilor din acest an se numara 12 Years a Slave — cel mai bun film, Cate Blanchett si Matthew McConaughey — cei mai buni actori in roluri principale, Alfonso Cuaron — cea mai buna regie pentru Gravity, Jared Leto si Lupita Nyong‘o — cei mai buni actori in roluri secundare.
|
15:03
Și apropo de filme cu negri și de producții 2013, cred că „12 ani…” pălește și în fața lui „The Butler”, măcar datorită distribuției ultimului: Oprah Winfrey, Lenny Kravitz, Jane Fonda, Cuba Gooding Jr.
15:03
UNU: nu poți să te pronunți despre un film pe care nu l‑ai văzut. DOI: Filmul n‑are chiar nimic a face cu moartea lui Mandela. În mod paradoxal trebuie să-ți dau dreptate, chiar dacă nu îl consider un film prost, chiar nu avea ce să caute la masa bogaților, să ne gândim că din cele 4 filme din 2013 în care joacă De Niro doar unul a fost premiat, culmea — cel în care Zeul joacă rol secundar: American Hustle… Așa este, niciodată în ultimii 10 ani nu s‑au mai premiat atâția out-siders ca anul acesta. De obicei o puneam pe seama conjurației evreiești din juriu, dar acum nici acest argument nu mai stă în picioare…
15:03
Unu: ba uite că pot :))
Doi: nici nu zic că are legătură cu Mandela, dar în anul morții lui sensibilitatea față de subiectele rasiale e mare, nu?
14:03
Ia te uită, se pare că am oarece dreptate:
http://adevarul.ro/entertainment/film/12-ani-sclavie-ales-mai-bun-film-vazut-incercarea-repara-rau-istoric-1_5318666c0d133766a8a85f72/index.html
10:03
Am vazut Gravity si mi s‑a parut o porcarie, atat de neverosimil.